کد خبر : 213278 تاریخ : ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۸ آبان - 13:14
افراد باهوش سریع‌تر موسیقی را می‌آموزند محققان دانشگاه ایالتی میشیگان با بررسی ارتباط هوش، استعداد موسیقی و ذهنیت رشد دریافتند افراد باهوش سریع‌تر از سایرین، موسیقی را فرا می‌گیرند.

نوآوران آنلاین-به گزارش پایگاه خبری مدیکال اکسپرس، منظور از ذهنیت رشد، میزان اعتقاد دانش‌آموزان به توانایی خود در بهبود قابلیت‌های اولیه‌ای مانند نواختن پیانو است.
در این تحقیقات که با کمک ۱۶۱ داوطلب انجام گرفت، محققان به داوطلبان نحوه نواختن یک قطعه موسیقی را با استفاده از پیانو آموزش دادند و از هریک از آن‌ها خواستند این قطعه را چندین بار بنوازند. سپس مهارت آن‌ها در نواختن قطعه موسیقی بر اساس دقت ریتم و ملودی مورد ارزیابی قرار گرفت. در این بررسی مشخص شد توانایی داوطلبان در نواختن قطعه موردنظر دارای تفاوت‌های قابل توجهی است. برخی از آن‌ها در طول آموزش ۶ دقیقه‌ای، همه چیز را به سرعت فرا گرفتند و نتایج بسیار خوبی به دست آوردند. برخی در ابتدا عملکرد ضعیفی داشتند، اما بعد مهارت آن‌ها بهبود یافت. برخی نیز به مرور انگیزه خود را از دست دادند و برخی هم اصلا نحوه نواختن پیانو را به درستی درک نکردند و تا پایان آزمایش عملکرد ضعیفی داشتند.
سپس محققان با استفاده از آزمون‌های شناختی، مهارت‌هایی مانند حل مساله و سرعت پردازش اطلاعات داوطلبان را ارزیابی کردند و با استفاده از یک آزمون استاندارد موسیقی استعداد آن‌ها را در موسیقی اندازه‌گیری کردند.
در نتیجه این بررسی‌ها مشخص شد میزان هوش داوطلبان مهم‌ترین شاخص پیش‌بینی‌کننده توانایی آن‌ها در کسب مهارت در موسیقی است و پس از آن شاخص استعداد در موسیقی قرار دارد. در مقابل ارتباط بین ذهنیت رشد افراد و توانایی آن‌ها در نواختن پیانو نزدیک به صفر است.