نوآوران آنلاین- وی افزود: در این رابطه ساختار تجاری تعاونیها با توجه به کاهش هزینه مبادله، انطباق با تغییرات سریع محیطی و الزامات کسب انعطاف پذیری بدون ساختارهای نو و منعطف، به نتیجهای درخشان نمی انجامد.
⬅️رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان اینکه معنای عام جریان تجاری شدن تعاونیهای روستایی و کشاورزی، در سه سطح خرد، میانی و کلان قابل تحلیل است، اظهار داشت: کلیه مبادلات حسابگرانه اقتصاد کشاورزی تنها در چارچوب ترتیبات نهادی بازار محصولات کشاورزی شکل میگیرد.
⬅️به گفته وی در سطح خرد، فعالیتهای تجاری بنگاههای تعاونی روستایی به حوزه سیستم تناوب، استفاده از نهادههای تولید، سیستم انتقال آب، نوع مبارزه با آفات و بیماریها، کود ورزی مناسب، ترکیب کشت تخصصی میزان اراضی با مقیاس بزرگتر معمولا بیش از ۱۰۰ هکتار، حاکمیت شرکتی پرقدرت، توان پیشبینی قیمت به نگام در برداشت محصول، به تولید فراتر از نیازهای معیشتی اعضاء و فروش آن در بازار میپردازند.
⬅️دکتر شیرزاد در ادامه درباره سطح خرد تعاونیهای روستایی و کشاورزی، تصریح کرد: فعالیت اصلی این تعاونیها به تعامل متقابل با بازار یعنی تامین نهادهها از بازار و اتخاذ تصمیمات تولیدی بر مبنای پارامترهای قیمتی و تقاضای بازار، تفکیک نقش مدیریت تولید از مدیریت بازرگانی در سیستم مدیریتی تعاونیهای تولید کشاورزی و روستایی، تامین مالی مناسب و وابستگی به حجم قابل ملاحظهای از سرمایه در گردش، باز میگردد که با سطوح بالاتر کاربرد مکانیزاسیون، تکنولوژی نوین و بهرهبرداریهای بهینهتر از منابع پایه آب و خاک و فروش محصولات با کیفیتتر و استاندارد در بازار قرین است.
⬅️معاون وزیر کشاورزی در ادامه به آمار و ارقام خرید محصولات کشاورزی در نه ماهه اول سال جاری اشاره کرد و افزود: در سه فصل گذشته خرید مباشرتی گندم به ۲ میلیون و ۶۲۲ هزار و ۷۰۲ تن، خرید مباشرتی سایر محصولات ۲۴۱ هزار و ۹۶۴ تن، خرید توافقی و خرید حمایتی نیز به ترتیب ۳ میلیون و ۶۹۵ هزار و ۱۰۷ تن و ۳۴۵ هزار و ۷۷ تن برای محصولاتی از جمله گوجه فرنگی، زعفران و سیب درختی به ثبت رسید که در مجموع ۶ میلیون و ۹۰۴ هزار و ۸۵۰ تن محصولات کشاورزی در نه ماه اخیر خریداری شده است.