کد خبر : 216006 تاریخ : ۱۳۹۸ دوشنبه ۷ بهمن - 15:12
سیستم جدید رده‌بندی جهانی والیبال،‌ از هفته آینده اجرا می‌شود تهران- ایرنا- فدراسیون بین‌المللی والیبال، شیوه جدید رده‌بندی تیم‌های ملی جهان را از شنبه هفته آینده اجرا می‌کند.

نوآوران آنلاین-فدراسیون بین‌المللی والیبال چندی پیش اعلام کرد که یک سیستم جدید برای رده‌بندی تیم‌های ملی برنامه‌ریزی شده است. شیوه اجرای این رده‌بندی مدت‌ها بررسی می‌شد و سرانجام به مرحله اجرایی رسیده است.

قرار است اول فوریه ۲۰۲۰ (۱۲ بهمن ۱۳۹۸) نخستین رده‌بندی با این شیوه اعلام شود. در این رده‌بندی نتایج مسابقات از ابتدای ژانویه ۲۰۱۹ محاسبه می‌شود اما گروه‌بندی تیم‌های حاضر در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو، بر اساس همان رده‌بندی قبلی والیبال جهان انجام خواهد شد.

در رده‌بندی پیشین، برای رتبه تیم‌ها در مسابقات المپیک، جام جهانی، قهرمانی جهان و لیگ جهانی امتیازی در نظر گرفته شده بود و همان امتیازات جمع می‌شد تا در نهایت جایگاه تیم‌ها در جهان مشخص شود. در رده‌بندی جدید، تمام نتایج تیم‌ها در مسابقات المپیک و انتخابی آن، قهرمانی جهان و انتخابی آن، لیگ ملت‌ها، چلنجر کاپ، جام جهانی، مسابقات قاره‌ای و انتخابی آن و هر تورنمنتی که از نظر فدراسیون جهانی معتبر باشد و دست‌کم چهار تیم در آن شرکت کنند، محاسبه می‌شود.

در این رده‌بندی هر نتیجه‌ای از برد یا باخت سه بر صفر، سه بر یک یا سه بر ۲، امتیاز متفاوتی برای تیم‌ها خواهد داشت. کیفیت تیم مقابل نیز در امتیاز کسب‌شده تاثیرگذار است. الگوریتمی که در این سیستم طراحی شده، احتمال کسب نتایج مختلف برای یک مسابقه را پیش‌بینی می‌کند و پس از برگزاری مسابقه، امتیازی از یک تیم کسر می‌شود یا به آن اضافه می‌شود محاسبه خواهد شد.

به عنوان مثال در صورت رویارویی مکزیک و آمریکا، با توجه به نتایج قبلی، احتمال پیروزی آمریکا بیشتر است بنابراین اگر این تیم برنده شود، امتیاز خیلی زیادی نمی‌گیرد اما اگر شکست بخورد امتیاز زیادی از دست خواهد داد. در مقابل هم مکزیک با رسیدن به پیروزی، امتیاز بالایی کسب می‌کند.

فدراسیون بین‌المللی والیبال با انتشار ویدئویی، سعی کرده است الگوریتم این سیستم پیچیده را توضیح بدهد.

 

در رده‌بندی کنونی والیبال جهان، تیم ملی مردان ایران با ۱۳۷ امتیاز در رده هشتم قرار دارد و تیم ملی زنان ایران با ۱۰ امتیاز در رده ۳۹ ایستاده است. برزیل، آمریکا و لهستان تیم‌های اول تا سوم بخش مردان و چین، آمریکا و صربستان تیم‌های برتر بخش زنان والیبال جهان هستند.