کد خبر : 216369 تاریخ : ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۳ بهمن - 12:47
«یک گفتگوی عاشقانه...» سوپر ابزورد است حمید رحیمی با اشاره به ویژگی‌های نمایش «یک گفتگوی عاشقانه...» عنوان کرد این نمایش درباره منزوی شدن و ارتباط برقرار نکردن آدم‌ها با یکدیگر است.

نوآوران آنلاین- حمید رحیمی بازیگر و کارگردان تئاتر درباره روی صحنه بردن نمایش «یک گفتگوی عاشقانه…»  گفت: این اثر نمایشی قرار است از اول اسفند ماه اجرای عمومی خود را در سالن شماره ۲ عمارت نوفل لوشاتو آغاز کند. این نمایش برداشتی آزاد از نمایشنامه «پیش از صبحانه» یوجین اونیل است که تلاش شده در این اجرا فضایی مینیمال و ساده را به تصویر بکشیم.

وی ادامه داد: نمایش در عین مینیمال بودن تلفیقی نیز با فضای سوپر ابزورد آثار ساموئل بکت پیدا می‌کند. در نمایشنامه اصلی دخل و تصرف زیادی شده است از همین رو این اجرا یک برداشت آزاد به حساب می‌آید. در نمایشنامه «پیش از صبحانه» تنها یک کاراکتر زن وجود دارد و شخصیت مرد به نام آلفرد در صحنه حضور ندارد و تنها زن با او صحبت می‌کند اما در این اجرا کاراکتر مرد به نمایش اضافه شده و او نیز یکی از شخصیت‌های اثر است.

بازیگر نمایش «پچپچه‌های پشت خط نبرد» درباره دلایل انتخاب این متن برای کارگردانی توضیح داد: سال‌ها قبل «پیش از صبحانه» را خوانده بودم اما در خواندن مجدد آن به ویژگی‌های تازه‌ای از متن رسیدم. در این نمایشنامه منزوی شدن و ارتباط برقرار نکردن آدم‌ها مساله اصلی است. آدم‌هایی که هرچه هم با هم حرف می‌زند باز هم نمی‌توانند یکدیگر را درک کنند و حرف هم را نمی‌فهمند. حتی زوج‌هایی که سالن‌ها در کنار هم زندگی کرده‌اند به زبان مشترکی با یکدیگر نرسیده اند و هرکس حرف خودش را می‌زند.

رحیمی در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: این نمایشنامه سال‌ها قبل نوشته شده است اما معتقدم که حرف امروز جامعه ماست چون شاهد هستیم دوقطبی بودن در همه زمینه‌های سیاسی، اجتماعی، خانوادگی و بیشتر تصمیم‌گیری‌ها وجود دارد و حتی اگر در ظاهر متفق‌القول هم باشیم اما برای اینکه ثابت کنیم از دیگری بیشتر می‌دانیم مخالف نظر طرف مقابلمان حرف می‌زنیم.

رحیمی پیش از این در نمایش‌های «بیوه‌های غمگین سالار جنگ»، «طپانچه خانوم»، «پچ‌پچه‌های پشت خط نبرد»، «پسران تاریخ»، «بیرون پشت در»، «ریچارد سوم اجرا نمی‌شود»، «بالاخره این زندگی مال کیه؟»، «خاکستر به خاکستر»، «روال عادی»، «ابرها»، «فرکانس»، «مضحکه دزدها»، «جان و جو»، «و چند داستان دیگر…»، «پروانه و یوغ»، «اخککندو»، «اتاق ورونیکا»، «افرای ژاپنی»، «گفتگوی مهر» و… بازی کرده و کارگردانی نمایش‌های «خاکستر به خاکستر» و «کوپه ۴۶» را نیز برعهده داشته است.

این اثر نمایشی از اول اسفند ماه در سالن شماره یک تماشاخانه نوفل لوشاتو به صحنه می‌رود.