کد خبر : 216532 تاریخ : ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۸ بهمن - 14:26
رئیس سازمان صمت استان تهران اعلام کرد: آغاز طرح نظارتی عید از ابتدای اسفند رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، از برگزاری نمایشگاه‌های توزیع و تامین کالاهای مورد نیاز مردم و مصرف‌کنندگان خبر داد و اعلام کرد که طرح نظارتی نوروز ۱۳۹۹ و بازار شب عید در راستای تنظیم بازار کالا و خدمات ویژه ایام پایانی سال و نظارت و کنترل قیمت‌ها نیز از ابتدای اسفند ماه سال جاری آغاز و تا ١۵ فروردین ماه سال آینده، استمرار خواهد داشت.

نوآوران آنلاینیدالله صادقی در نشست خبری خود که در راستای ایام پایانی سال و برگزاری نمایشگاه‌های توزیع و تأمین کالاهای مورد نیاز ایام عید نوروز اظهار کرد: در راستای تامین نیازمندی‌های مردم و حفظ آرامش بازار پایان سال و ایام شب عید که تقاضا برای برخی کالاها و خدمات افزایش پیدا می‌کند، با هماهنگی ستاد تنظیم بازار کشور تمهیداتی اتخاذ شده است. اجرای طرح نظارتی ویژه نوروز سال ۱۳۹۹ و روزهای پایانی سال جاری است که از ابتدای اسفند ماه آغاز و تا ١۵ فروردین ماه سال آتی استمرار خواهد داشت. در طرح بازرسی نظارت که به صورت مشترک و هماهنگ با اصناف و ادارات کل تعزیرات حکومتی در سطح استان تهران انجام می‌شود، کلیه مبادی تامین و نگهداری کالا و شبکه توزیع کالا را مورد بازرسی قرار می‌دهیم تا از تجمیع و احتکار کالا جلوگیری‌ شود و کالاها به بازار عرضه شوند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران ادامه داد: همچنین فرایندهای مربوط به تامین کالا از واحدهای تولید و واردات تا توزیع در شبکات را کنترل خواهیم کرد تا خللی ایجاد نشود و  روند کالارسانی به صورت سهوی، به قصد احتکار یا ناشی از سومدیریت در فرآیندهای بازار مشکلی ایجاد نشود. کلیه واحدهای عمده‌فروشی و خرده‌فروشی نیز مورد بررسی قرار خواهند گرفت که در تحویل کالا به مصرف‌کنندگان به لحاظ کیفیت، کمیت، قیمت و رعایت حقوق مصرف‌کننده اگر تخلفی مشاهده شد، برخورد صورت گیرد.

وی افزود:در این زمینه علاوه بر سامانه ۱۲۴ که به صورت تلفنی برای رسیدگی به شکایت و گزارش‌های مردمی وجود دارد، سامانه‌ی ۱۲۴. ir  هم به عنوان یک درگاه دریافت شکایت مردمی به سیستم‌های دریافت شکایت‌های مردمی اضافه شده که به صورت ۲۴ ساعته در خدمت مردم بوده و بازرسین ما به ترتیب اولویت پیام‌های دریافت شده در سامانه‌ها را مورد رسیدگی قرار می‌دهند.   همچنین سامانه‌های دریافت شکایت‌های حضوری ما در ادارات صنعت، معدن و تجارت در سطح استان، ادارات تعزیرات در سطح استان، در اتحادیه‌های صنفی و اتاق‌های اصناف استان آماده دریافت شکایت و رسیدگی در ایام طرح به شکل خارج از نوبت هستند.

صادقی با بیان اینکه در قالب گشت‌های مشترک با ادارات کل تعزیرات و دانشگاه‌های علوم پزشکی برای نظارت بر کیفیت و مسائل بهداشتی و همچنین سازمان استاندارد برای رعایت استاندارد کالا و سایر دستگاه‌هایی همچون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در جهت جلوگیری از عرضه کالای قاچاق به‌ویژه پوشاک، لوازم خانگی و لوازم آرایشی و بهداشتی، نظارت‌ها صورت خواهد گرفت. امید است با این تمهیدات در زمینه بازرسی، آرامش بازار حفظ و با تخلفات احتمالی ایجاد شده در بازار برخورد شود.

رئیس سازمان صمت استان تهران از برگزاری هفت نمایشگاه بزرگ در استان تهران برای عرضه مستقیم کالاهای مورد نیاز مردم در ایام پایان سال و ایام شب عید خبر داد و گفت: در مناطق مختلف تهران، هفت نمایشگاه و در استان‌ها به تناسب جمعیت حداقل یک نمایشگاه در شهرستان استان‌ها برگزار خواهد شد. در این نمایشگاه‌ها علاوه برکالاهای متدوال و مرسوم همچون کیف، کفش، پوشاک و سایر نیازمندی‌های مردم، غرفه‌های دیگری تحت عنوان عرضه کالاهای اساسی پیش‌بینی شده است که در آن‌ها محصولات پروتئینی شامل مرغ، تخم‌مرغ، گوشت قرمز منجمد وارداتی، برنج، روغن نباتی، شکر، محصولات شوینده و بهداشتی عرضه می شود که کالاهای اساسی با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار کشور، برای برخی کالاها همچون لبنیات حداقل ۵ درصد و  برای سایر کالاهایی که در نمایشگاه‌ها عرضه می‌شود، با تخفیف حداقل ۱۵ درصد نسبت به قیمت‌ کالاهای مشابه در بازار خارج از نمایشگاه عرضه می‌شود. این نمایشگاه‌ها در تهران از ۱۴ تا ۲۳ اسفند در تهران برپا خواهد شد.

این مقام مسئول اظهار کرد: مهمتر از برگزاری این نمایشگاه‌ها برای تامین نیازمندی‌ها، هدف اصلی که امید است در سال‌های آینده نیز دنبال شود، اجرای جشنواره نوروزی توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای است که با پراکندگی مناسب در سطح استان قرار دارند، بتوانند کالاها را با تخفیف مناسب از ابتدای اسفند در اختیار مردم قرار دهند. همچنین سازمان میوه و میادین شهرداری نیز در تمام طرح‌های ما حضور فعال خواهد داشت. امید است با تجهیز این شبکه گسترده در تامین کالای مناسب در کنترل تورم ناشی از تقاضایی که شلا خواهد گرفت، بتوانیم تاثیرگذار باشیم و مایحتاج مورد نیاز مردم به آسانی در اختیارشان قرار گیرد.

طرح ۷ هزار تن سیب و پرتغال بازار شب عید

صادقی از اجرای طرح سیب و پرتغال در کنار فروش فوق‌العاده ۳۰۰۰ واحد صنفی اتحادیه‌های صنفی در محل واحد صنفی که تخفیف‌دار هم نسبت به مواقع معمول کالا عرضه خواهند کرد، خبر داد و گفت: طرح تنظیم بازار سیب و پرتغال برای بازار شب عید پیش‌بینی شده است که ۴۰۰۰ تن پرتقال از مازندران و  ۳۰۰۰ تن سیب از محل تولیدات شهرستان دماوند در سردخانه‌ها ذخیره‌سازی شده است. سیب و پرتقال شب عید از طریق سازمان میادین میوه و تره، برخی فروشگاه های زنجیره ای و همچنین برخی واحدهای صنفی میوه و تره بار توزیع می‌شود.

رئیس سازمان صنعت استان تهران در مورد قیمت این دو محصول اظهار کرد: قیمت‌ها در زمان توزیع که دهه سوم اسفندماه خواهد بود توسط ستاد تنظیم بازار کشور به صورت سراسری اعلام خواهد شد. البته ممکن است که دولت بخواهد بسته به شرایط پایین‌تر از قیمت تمام شده اعلام کند.