کد خبر : 216801 تاریخ : ۱۳۹۸ سه شنبه ۶ اسفند - 14:54
وضعیت کاروان ایران برای المپیک ۲۰۲۰ توکیو با کسب سهمیه المپیک توکیو توسط تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر، مجموع سهمیه‌های کاروان ورزش ایران برای حضور در این دوره بازی‎ها به ۴۷ سهمیه انفرادی و تیمی رسید.

نوآوران آنلاین-جدیدترین سهمیه کاروان ورزش ایران برای حضور در سی و دومین دوره بازی‌های المپیک توسط تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر به دست آمد. این تیم که با هدایت پیمان فخری و با ترکیب مجتبی عابدینی، علی پاکدامن، محمد رهبری و محمد فتوحی در جام جهانی لهستان به عنوان پنجمین رویداد گزینشی المپیک شرکت کرده بود، موفق شد با کسب جایگاه پنجم این رقابت‌ها جایگاه خود در رنکینگ امتیازی المپیک را به عنوان تیم اول آسیا تثبیت کند و اینگونه سهمیه‌اش برای المپیک تابستانی سال آینده را قطعی کرد.

بعد از بسکتبال و والیبال که پیش از این برای المپیک ۲۰۲۰ کسب سهمیه کرده بودند، شمشیربازی سومین رشته‌ای به حساب می‌آید که در بخش تیمی المپیکی شده است. بدین ترتیب کاروان ایران با سه رشته تیمی در المپیک حضور خواهد داشت. اتفاقی که پیش از این و در هیچیک از شانزده دوره حضور ورزشکاران ایرانی در بازی‌های المپیک نیفتاده بود.

فوتبال، بسکتبال و والیبال رشته‌های تیمی بودند که پیش از این ورزشکاران شان در بازی‌های المپیک حضور داشتند اما در هیچیک از دوره‌های حضور این رشته‌ها، رشته تیمی دیگری در ترکیب کاروان ایران قرار نداشت.

تیم فوتبال امید ایران در المپیک ۱۹۶۴ توکیو، ۱۹۷۲ مونیخ و ۱۹۷۶ مونترال حضور داشت، بسکتبال اولین تجربه المپیکی خود را در بازی‌های ۲۰۰۸ پکن به دست آورد و والیبال هم در المپیک ۲۰۱۶ ریو شرکت داشت.

۴۷ سهمیه از ۱۱ رشته

کمتر از یک سال از کسب اولین سهمیه ورزش ایران برای المپیک تابستانی سال آینده می‌گذرد. این سهمیه اردیبهشت ماه توسط نجمه خدمتی به دست آمد. در ادامه هم ورزشکارانی از دیگر رشته‌ها صاحب سهمیه شدند و این روند ادامه داشت تا به امروز که ۱۱ رشته در ترکیب کاروان ایران قرار گرفته‌اند.

شمشیربازی یازدهمین رشته‌ای است که ورزشکارانش موفق به کسب سهمیه شده‌اند. با احتساب ترکیب چهار نفره این تیم، مجموع سهمیه‌های ورزش ایران برای المپیک ۲۰۲۰ توکیو به ۴۷ سهمیه رسید. این تعداد سهمیه شامل ۴۳ سهمیه در بخش مردان و ۴ سهمیه در بخش بانوان می‌شود.