کد خبر : 237652 تاریخ : ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۸ فروردين - 11:46
دکتر نصراللهی در گفت و گو با نوآوران تاکید کرد: توقف موقت انتشار نشریات به معنای تعطیلی آن ها نیست آرزو قادری / روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- طی روزهای اخیر معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی اطلاعیه ای اعلام کرد بر اساس تصمیمات ستاد مقابله با کرونا، نشریات باید به طور موقت چاپ کاغذی خود را متوقف  کنند.

به دنبال این اطلاعیه شاهد واکنش هایی از سوی برخی مدیران و فعالین رسانه های مکتوب بودیم که مخالف این اقدام بودند.

در همین خصوص به گفت و گو با دکتر اکبر نصراللهی از اساتید مطرح دانشگاه و نویسنده کتاب‌های “ راهنمای پوشش خبری “ و همچنین “ مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه های حرفه ای “ پرداختیم که از نظر می گذرد.

دکتر نصراللهی معتقد است عدم انتشار کاغذی مطبوعات نمی تواند به توقف فعالیت های رسانه ای و مطبوعاتی منجر شود، مگر برای کسانی که به رویه و سبک و سیاق انتشار کمافی سابق نشریات تحت مدیریت خود اصرار داشته باشند.

این استاد دانشگاه با بیان این که در حال حاضر شیوع ویروس کرونا مانعی بر سر راه بسیاری از فعالیت های صنفی از جمله نشریات شده است، اظهار داشت: این مانع خطیر قابل درک است و با توجه به شرایط موجود اقدامی منطقی محسوب می شود. وی تصریح کرد: در حال حاضر که حتی بسیاری از مراکز راهبردی و استراتژیک کشور همچون آموزش و پرورش، دانشگاه ها تعطیل شده اند، بدیهی ست این شرایط در مورد فعالیت های رسانه ای همچون مطبوعات نیز می تواند مصداق داشته باشد و رسانه نگاران باید بپذیرند که در حال حاضر همه باید به تصمیمات ستاد مدیریت کرونا تمکین کنند.

دکتر نصراللهی ادامه داد: عقل و منطق اقتضاء می کند در شرایط کنونی، رسانه ها هدف اصلی شان یعنی اطلاع رسانی و انتشار اخبار در شکل و قالب جدید متناسب با شرایط بحرانی کنونی را مد نظر قرار داده و پر واضح است مشکل زمانی ایجاد خواهد شد که هدف اصلی رسانه ها یعنی فعالیت خبری و اطلاع رسانی منع شده و یا به فراموشی سپرده شود.

 وی با بیان این مطلب که انتشار اخبار، ارائه خدمات آموزشی و نقش سرگرم کنندگی که از کارکردهای اصلی رسانه ها هستند هیچ گاه تعطیل بردار نخواهد بود و هیچ کس نمی تواند مانع این روند شود، مگر برخی کنشگران سیاسی مستبد در طول تاریخ که البته آن ها نیز قادر به انجام آن نبوده اند، افزود: کارکردهای رسانه ها هیچ گاه تعطیل نخواهد شد، اما در برخی شرایط به دلایل قابل درک و منطقی، ممکن است این هدف از مسیر و شکل دیگری پیگیری و در غالب متفاوت تری دنبال شود.

این فعال رسانه ای خاطر نشان ساخت: توقف انتشار کاغذی مطبوعات می تواند به معنای تعطیلی مطبوعات و بیکاری رسانه نگاران نباشد، مشروط بر این که مدیران مطبوعاتی و روزنامه نگاران رسالت و هدف اصلی شان را فراموش نکنند و این نکته مهم را مد نظر داشته باشند که آرایش جدید رسانه ای را عملی کنند، موانع و شرایط کرونایی موجود را مورد توجه قرار دهند و بدون این که سرگرم برخی چانه زنی های غیر منطقی شوند، در روند اطلاع رسانی به مردم توقف ایجاد نکنند. وی تأکید کرد: مدیران رسانه ها، روزنامه نگاران و خبرنگاران باید تلاش های خود را به این مهم معطوف نمایند که از ظرفیت های موجود تکنولوژی های ارتباطاتی استفاده بهینه کرده و خدمات خود را بیش از پیش و حتی بهتر، سریع تر و جامع تر از گذشته عرضه کنند و اگر قصد دارند اثبات نمایند نگران امنیت ملی کشور هستند، لازم است در عمل و با خلاقیت و ابتکار و کشف راه کارهای جدید و خلاق، در بین اقشار جامعه حاضر شده و ضرورت حضور خور را به مسؤولین گوشزد نمایند.

دکتر نصراللهی در پایان اظهار داشت: در شرایطی که مطبوعات به دلیل تنگناهای مالی قادر به چاپ نسخه کاغذی نیستند، ضروری ست دولت از میزان حمایت هایش نکاهد و حتی از رسانه هایی که انتشار الکترونیکی دارند و از ظرفیت های تکنولوژی های ارتباطی نوین استفاده می کنند، بیشتر حمایت کند تا شاهد تعطیلی مطبوعات و بیکاری روزنامه نگاران نباشیم و ان‌شاء‌الله با ریشه کنی کرونا ر کشور، به زودی شاهد چاپ نشریات و حضور آن‌‌ها در کیوسک‌ها و بین مردم باشیم.