کد خبر : 248547 تاریخ : ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۵ ارديبهشت - 19:07
تغییر واحد پول ملی بحران های جدید ایجاد نکند مرتضی افقه / استاد دانشگاه

نوآوران آنلاین- تغییر واحد پول ملی کشورمان از ریال به تومان روز گذشته با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی قوت گرفت و بر اساس مصوبه مجلس طی سه سال آینده این اقدام باید عملیاتی شود.

واکاوی پیرامون اهداف اصلی از اجرای چنین سیاستی ما را به این سمت رهنمون می سازد که قرار است در راستای جلوگیری از جهش قیمت ها ریال به تومان تبدیل و صفرهای پول ملی حذف شود.

به نظر من بهترین اتفاقی که موجب کاهش فشار تورمی بر مردم می شود این است که میزان حقوق و دستمزدشان را براساس نرخ تورم تعیین کنیم. مهم تر از همه این که اگر دولتمردان معیشت مردم را از طریق ارائه کمک های مناسب تامین کنند و اجازه ندهند که مردم با کمبودی مواجه شوند، نیازی به اجرای طرح های مبهمی همچون حذف صفرهای پول ملی نیست که نهایتاً نیز ممکن است اهداف اصلی از اجرای آن تامین نشود.

متاسفانه باید گفت دولت ها در اداره کشور و تامین شرایط معیشتی مناسب برای مردم کوتاهی کرده اند و نتوانسته اند به خوبی از اجرای وظایف شان در این خصوص برآیند. نهایتاً وقتی این رویه تداوم یابد و سال ها معیشت مردم با مشکل مواجه شود، دیگر راهی برای خروج از این بحران وجود ندارد و طرح هایی همچون حذف صفرهای پول ملی برای کاهش تورم به تصویب می رسند تا به این ترتیب تا حدی شاهد کاهش تورم باشیم.    

حال این سوال مطرح است که آیا واقعاً تغییر واحد پولی کشور ما می تواند مانع از افزایش قیمت ها شود. در پاسخ باید گفت وضعیت اقتصاد ایران بسیار وخیم تر از آن است که طرح های این چنینی بتواند اوضاعش را بهبود بخشد و باید به فکر چاره ای اساسی باشیم و با سرگرم کردن خود به طرح هایی همچون حذف صفرهای پول ملی گشایشی در اقتصاد ایجاد نمی شود.

اگر قرار است که صفرهای پول ملی حذف شوند تا اقتصاد بهبود یابد باید بر این نکته تاکید داشت که چنین سیاستی به بروز بحران های جدید دامن نزند.