کد خبر : 248655 تاریخ : ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۱ ارديبهشت - 18:40
چرا اراده ای برای رفع مشکلات وجود ندارد؟ محمدقلی یوسفی/ استاد دانشگاه

نوآوران آنلاین- در شرایط کنونی در کشور ما بیش از این که ویروس کرونا کشنده باشد مشکلات اقتصادی ناشی از آن مشکلاتی ایجاد و شرایط را بسیار سخت کرده است.

در حال حاضر از یک سو کرونا بلای جان مردم ایران شده است و از سوی دیگر گرانی هایی که در نتیجه نبود مدیریت مناسب، بروز یافته موجب شده تا اوضاع وحشتناک شود.

امروزه بسیاری از افراد سرپرست خانوار قادر به اداره امور زندگی نیستند و در بسیاری از خانواده ها چندین نفر فعالیت اقتصادی انجام می دهند تا بتوانند زندگی شان را بگذرانند.

در شرایط کنونی حتی شاغلان نیز با مشکل مالی مواجه اند؛ چراکه دستمزدها به دلیل بی ارزش شدن پول ملی بی اثر شده است و تاثیر قبل را در تامین نیازهای مردم ندارد.

با وجود این همه گرانی و تورم در کشورمان اما مسؤولان همچنان سطح حقوق ها را پایین نگه داشته اند و با افزایش آن مخالفت می کنند.

در چنین شرایطی این سوال ایجاد می شود که چرا نباید حقوق ها افزایش یابد و فقط باید هزینه ها رشد یابند. کدام منطقی چنین شرایطی را می پذیرد. مگر می توان انتظار داشت که کمترین میزان حقوق به مردم پرداخت شود، اما هزینه ها روز به روز افزایش یابد و شرایط سخت تر شود.

اگر حقوق و دستمزدها چندان رشد نمی یابند حداقل باید قیمت ها به گونه ای باشد که با دستمزد کم هم بتوان زندگی را گذراند، اما متاسفانه در حال حاضر شاهد هستیم که از دو جهت یعنی کمبود درآمد و همچنین جهش یکباره قیمت ها بر مردم فشار می آید.

متاسفانه در جامعه ما که کارگران از کم ترین رفاه برخوردارند و با حقوق های بسیار کم شرایط را تحمل می کنند، مفسدانی هستند که حقوق های نجومی دریافت می کنند و با سوء استفاده زا بیت المال موجب می شوند که حق مردم ضایع شود. باید در این خصوص دولت به مردم پاسخگو باشد که چرا اراده ای برای رفع مشکلات ندارد و با وجود وعده های بسیار، اما همچنان شاهد تبعیض و بی عدالتی هستیم که نهایتاً خود را در فقر مردم نشان می دهد.