کد خبر : 248922 تاریخ : ۱۳۹۹ جمعه ۲ خرداد - 20:45
تأثیر طولانی شدن دوران قرنطینه خانگی بر روان مردم مصطفی مهرآیین/ استاد دانشگاه

نوآوران آنلاین- در شرایط بحرانی کنونی همه اقشار جامعه در کنار مسؤولان و روان شناسان، رسالت رفع مشکلات روحی مردم را بر عهده دارند.

در این میان نقش روان شناسان با توجه به تخصص شان در کنترل و رفع مشکلات روانی مردم بیش از سایر اشخاص و حتی بیش از گذشته پررنگ تر است.

نمی توان نسبت به مشکلات روانی فعلی مردم جامعه بی تفاوت بود؛ چراکه این بی تفاوتی پیامدهای بسیار ناگواری در آینده خواهد داشت. طی هفته های اخیر شاهد مواردی از خودکشی افرادی بودیم که از اقشار ضعیف جامعه بودند و نتوانستند در مقابل مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا تاب بیاورند و نهایتاً خودکشی کردند.

اگر توجهی به سلامت ورانی مردم نشود، این بحران بر سایر افراد و اقشار نیز تاثیراتی خواهد گذاشت که آن ها نیز به فکر آسیب به خود می افتند و در چنین باید به جای رفع مسائل اقتصادی به فکر حل مسائل روانی مردم باشیم.

در حال حاضر علاوه بر بحران های اقتصادی، با مسائل روحی و روانی ناشی از طولانی شدن دوران قرنطینه خانگی مواجه هستیم. در چنین فضایی توجه به مسائل روحی خانوارها نقش بسیار مهمی دارد.

نه تنها اقشار آسیب پذیر جامعه بلکه همه اقشار و طبقات اجتماعی در حال حاضر به نوعی با تبعات تلخ ناشی از کرونا دست و پنجه نرم می کنند و امکان تعمیق بحران های روانی در جامعه وجود دارد.

حتی باید سازوکاری تدوین و اجرایی شود که حتی افرادی که به کرونا مبتلا شده اند و اکنون بهبود یافته اند و دوران نقاهت را سپری می کنند نیز بتوانند در آینده بحران های روحی کمتری را تجربه کنند.

علاوه بر نقش روان شناسان که در شرایط کنونی بسیار اهمیت دارد، باید خانواده ها به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشند تا حد امکان از تشویش و اضطراب در منزل دوری کنند و مشکلات خانوادگی را با آرامش و گفت و گو حل کنند و به سلامت روحی شان همچون سلامت جسمی شان اهمیت دهند تا میزان آسیب های روانی را کاهش دهند.