کد خبر : 248923 تاریخ : ۱۳۹۹ جمعه ۲ خرداد - 20:48
قرایی مقدم در گفت و گو با نوآوران عنوان کرد: بروز بحران های حاد روحی؛ پیامد غفلت از حفظ بهداشت روانی جامعه آرزو قادری/ روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- مسائل روحی و روانی همواره در جامعه ما کمتریم اهمیت را دارا بودند و کمتر مورد توجه قرار می گرفتند. علت این امر را می توان در حساسیت مردم نسبت به مراجعه به روان شناسان و مشاوران دانست.

شاید پیش از این مشکلات روحی چندان به چشم نمی آمدند و اخلالی در زندگی افراد ایجاد نمی کردند، اما متاسفانه در حال حاضر مردم ما در شرایط روحی بسیار سختی قرار گرفته اند که ناشی از نبود سیاست های مناسب در مواجهه با ویروس کروناست.

نبود درایت برای کنترل وضعیت کنونی کشور موجب شده تا بسیاری از خانوارها روزهای سختی را تجربه کنند که متاسفانه باید گفت بیشترین و مستقیم ترین تاثیر این سختی بر روح و روان جامعه خواهد بود و بهداشت روانی مردم را در مخاطره قرار می دهد.

در همین خصوص به گفت و گو با دکتر امان الله قرایی مقدم، عضو هیات علمی دانشگاه و تحلیلگر مسائل اجتماعی پرداختیم که از نظر می گذرد.

 

* یکی از مسائلی که امروزه بر زندگی خانوارهای ایرانی سایه افکنده است، مشکلات اقتصادی ناشی از بحران کروناست. به نظر شما تا چه اندازه ضروری است که مسؤولان اقدامات مناسبی در راستای رفع این مشکل انجام دهند؟

یکی از مهم ترین پیامدهای تلخ کرونا در جامعه ما آسیب روانی بر خانوارهاست. امروزه مردم ما شدیدترین فشارها را در نتیجه شیوع کرونا در ایران تحمل می کنند؛ به طوری که باید گفت اگر شرایط به همین ترتیب پیش رود، قطعاً باید در دوران پساکرونا منتظر تشدید بیماری های روانی باشیم. در حال حاضر مردم ما از یک سو هراس از ابتلاء به کرونا دارند و این هراس، زندگی شان را تحت تاثیر منفی قرار داده است و از دیگر سو نیز شیوع کرونا بر تمام ابعاد زندگی مردم به ویژه معیشت و اقتصادشان تاثیراتی بر جای گذاشته است که رفع آن ها مستلزم همکاری دستگاه های مختلف کشور و اراده و همت مسؤولان در رفع این تبعات است. در بسیاری از کشورهای دنیا کمک هایی از سوی دولت ها برای گذران زندگی مردم در دوران کرونا صورت گرفته است تا مردم بتوانند با خیال راحت در خانه بمانند و سطح شهرها خلوت و درنهایت ریشه کن کردن کرونا سهل تر شود؛ این در حالی است که در کشور ما ضمن این که شعارهایی در خصوص تقویت قدرت خرید مردم و بهبود معیشت خانوارها می شود، اما نهایتاً در حد حرف و سخن باقی می ماند.

اخیراً دولت برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم، اقدام به ارائه وام یک میلیون تومانی به مردم کرد. بر همگان روشن است باتوجه به کاهش ارزش پول ملی این رقم نمی تواند نیازهای خانوارها را رفع کند و نمی توان این طرح را اقدام مثبتی در راستای کمک به مردم تلقی کرد؛ چراکه بلافاصله پس از ارائه این وام، شاهد گرانی تحمیل شده بر مردم بودیم. متاسفانه سیاست هایی که دولت به کار می گیرد، دارای پشتوانه منطقی نیستند و به همین دلیل شاهد تاثیرات منفی آن ها بر زندگی مردم هستیم. نباید از این نکته غافل شد که در همه تصمیم گیری ها باید همه جوانب را سنجید و سپس اقدام به اجرای طرح ها و سیاست ها کرد. مایه تأسف است که بگوییم در ایران، سیاست ها بدون هیچ گونه برنامه ریزی، سنجش و مشورت با متخصصان حوزه های مختلف عملیاتی می شوند و پس از اجرا مشخص می شود که چه تاثیرات منفی بر زندگی مردم داشته اند که آن موقع دیگر کاری از دست هیچ مسؤولی برنمی‌آید.

 

* با توجه به مشکلات روحی که برای مردم ما ایجاد شده است و به ویژه کوکان که به شدت تحت تاثیر این فضا قرار گرفته اند، بهتر نیست که دولت اقدام به تشکیل کارگروه های روان شناسی برای بهبود وضعیت روحی مردم کند تا در دوران پساکرونا با بحران های روانی ـ اجتماعی مواجه نشویم؟

در شرایط کنونی باید دولت همه تلاش خود را به کار گیرد تا سلامت روانی مردم جامعه دچار آسیب نشود. طبیعتاً به دنبال مشکلات روحی والدین، کودکان شان نیز در همه مقاطع سنی دچار مسائل حاد روانی خواهند شد. این در حالی است که کودکان امروز، آینده سازان فردای ایران هستند و باید همه تلاش ها در راستای حفظ سلامت روانی آن ها و ایجاد شرایط روحی مناسب برای شان باشد. در این راستا ضروری است که دولت با استفاده از مشاورانی آگاه، خبره و متخصص در امر مشاوره اقدام به ارائه راهنمایی برای به حداقل رساندن تاثیرات منفی دوران کرونا بر خانواده ها و به تبع آن بر فرزندان شان شود. اگر مسائل روحی مردم ما امروز حل نشود، باید منتظر اتفاقات ناگوار و به تعبیر شما بحران های روحی و روانی بسیاری در دوران پساکرونا باشیم. مسؤولان باید این نکته را در نظر داشته باشند که در کنار رفع مشکلات اقتصادی، به حفظ بهداشت روانی مردم نیز اهمیت دهند و از این مهم غافل نشوند که داشتن جامعه ای رو به رشد و توسعه یافته مستلزم وجود افرادی سالم از نظر روحی است. تا زمانی که مردم ما با دغدغه های روحی بسیاری مواجه باشند، حرکت رو به جلو بی نتیجه خواهد بود و در اجرای طرح های مهم قطعا شکست خواهیم خورد. از این رو ضروری است که به سلامت روانی مردم در دوران کرونا توجه شود تا شاهد بحران های حاد روحی و روانی در دوران پساکرونا نباشیم.