کد خبر : 249266 تاریخ : ۱۳۹۹ جمعه ۱۶ خرداد - 21:23
ترجمه اختصاصی بازگشایی مرزهای روسیه به روی مهاجران با هدف جبران کاهش جمعیت منبع: پایگاه خبری المعلومة/ ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- وزارت مهاجرت روسیه طرحی را تصویب کرده که بر اساس آن تغییراتی در خصوص نحوه مهاجرت به این کشور تا سال 2025 اعمال شده است.
به گفته وزارت کشور روسیه، "یک سیستم قانونی جدید برای اقامت طولانی مدت اتباع بیگانه و هم چنین سازوکارهایی برای تنظیم مهاجرت نیروی کار در روسیه برنامه ریزی شده است".
وزارت کشور روسیه در نظر دارد برنامه ویژه ای را در تلفن هوشمند با نام "مهاجر" تهیه کند که مشخصات مهاجرانی که مایل به مهاجرت به روسیه هستند با آن در ارتباط باشد.
این پروفایل شامل اطلاعات مهاجر هم چون اطلاعات بیومتریک، اطلاعات مربوط به سلامتی وی و اطلاعات مربوط به تاریخ جنایی (در صورت موجود بودن) و هم چنین جزئیاتی در مورد وضعیت اجتماعی و قانونی وی است و ارزیابی هایی در خصوص اعتماد به نفس مهاجران انجام می شود.
با استفاده از این برنامه، مهاجران می توانند از طریق اینترنت به خدمات عمومی و همچنین تعامل با سازمان های دولتی دسترسی داشته باشند.
در اوج بیماری همه گیر کرونا، دولت دومای روسیه قانونی را اتخاذ کرده که اجازه تابعیت روسیه را بدون تسلیم شدن تابعیت متقاضی صادر می کند. پیش تر، شخصی که قصد داشت تابعیت روسیه را به دست آورد، مجبور بود مدارکی را برای اثبات عدم پذیرش تابعیت خود به دیگر کشورها ارائه کند.
رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین از درخواست دولت دوما برای اصلاح در قانون شهروندی از جمله اثبات تابعیت دیگر کشورها حمایت کرده است.
در همین خصوص "دنیس اسکرابن" وکیل دادگستری به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: چنین اصلاحیه ای مدت هاست مورد بحث قرار گرفته و نیاز است که افراد جدیدی در کشور روسیه دارای حق شهروندی شوند.
وی با بیان این که از این پس دیگر نیازی به انتخاب بین ملیت اول خود و فرصت اخذ تابعیت روسیه نیست، می افزاید: تصویب این اصلاحیه نتیجه سیاست روسیه برای جذب شهروندان جدید است و دولت با این اقدام نشان می دهد که مرزهای روسیه برای همه باز است و نگرش بسیار مثبتی در قبال مهاجرت شهروندان سایر کشورها به روسیه وجود دارد".
وی در پایان با بیان این که این قانون باعث افزایش گردش شهروندان جدید به روسیه خواهد شد، اظهار داشت: پیش تر شرایط این گونه بود بسیاری از افرادی که مایل به اخذ تابعیت در روسیه بودند باید تابعیت قبلی خود را رها می کردند، اما اکنون چنین مشکلی وجود ندارد.
گفتنی است؛ مقامات روسی هشدار می دهند جمعیت برای چهارمین سال پیاپی در روسیه رو به کاهش است و تنها راه جلوگیری از تداوم کاهش جمعیت، افزایش مهاجرت ها به روسیه است.

۵ ژوئن ۲۰۲۰
(برابر با جمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۹)