کد خبر : 249602 تاریخ : ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۵ خرداد - 19:34
نوآوران در گفت و گو با رئیس اتحادیه مشاوران املاک بررسی کرد تب بالای قیمت ها با وجود رکود معاملات در بازار مسکن آرزو قادری / روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- یکی از حساس ترین بازارهایی که باید گفت متأسفانه بر خلاف حساسیت و اهمیتش اما همواره مورد بی توجهی مسؤولان قرار گرفته است، بازار مسکن است.

این در حالی است که بر اساس نصّ صریح قانون اساسی کشورمان، دولت موظف به تأمین مسکن برای اقشار کم توان از نظر اقتصادی است.

هیچ یک از دولت های ایران این وظیفه خود را به درستی انجام نداده اند و تأمین مسکن کم درآمدها همواره در همه دولت ها مورد بی توجهی قرار گرفته است.

درحقیقت باید گفت گویا دولت ها برنامه ای در این راستا ندارند؛ چرا که اگر تامین مسکن برای شان در اولویت بود، قطعاً سیاست هایی مدون در این راستا تعیین و اجرا می کردند.

طی سال های اخیر از یک سو مردم با بی توجهی دولت به بازار مسکن مواجه اند و از دیگر سو نیز با دلالانی رو‌به‌رو هستند که تلاش زیادی برای کسب منافع مادی شان از طریق دخالت در قیمت های بازار می کنند.

این دو عامل در کنار هم موجب شده اند تا مردم روزگار بسیار تلخی را سپری کنند.

در همین خصوص به گفت و گو با مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک پرداختیم که مشروح آن تقدیم مخاطبان گرامی می شود.

 

* وضعیت کنونی بازار مسکن را چطور ارزیابی می کنید؟

بازار مسکن روزهای متلاطمی را سپری می کند و با قیمت های بالایی طی روزها و هفته های اخیر مواجه بودیم. انتظار می رفت که به دلیل جهش قیمت مسکن طی سال های گذشته در سال جاری شاهد آرامش بازار باشیم، اما این پیش بینی محقق نشد و متأسفانه مردم ما در تنگنا قرار گرفتند. مسکن مهم ترین نیاز ضروری خانوارهاست و به هر نحوی باید فکری برای تأمین سرپناه برای خود کنند. تأمین این نیاز امروزه به قدری سخت شده است که حتی بسیاری از خانواده ها اقدام به خروج از شهرهای بزرگ و حاشیه نشینی کرده اند. مایه تأسف است که بگوییم هر سال بر تعداد حاشیه نشینان اطراف شهرهای بزرگ افزوده می شود و علت اصلی آن عدم قدرت خرید خانه و یا اجاره منزلی مناسب است. عنان قیمت ها در بازار مسکن چند سالی است که از کنترل مسؤولان خارج شده است و بهای آن را مردم می پردازند. رشد قیمت مسکن همواره با واکنش هایی از سوی مسؤولان مواجه بوده است، اما متأسفانه فقط نسبت به گرانی در این بازار همه واکنش نشان می دهند و هیچ مسؤولی اقدامی در زمینه کاهش و یا کنترل قیمت ها نمی کند.

در چنین شرایطی که بازار به حال خود رها شده است قیمت ها یکباره به واسطه دلالان افزایش را تجربه می کنند. همه منتظر هستند تا بازار خود به خود به تعادل برسد؛ در حالی که بازارهای اقتصادی ایران خود به خود و بدون دخالت ناظران و مسؤولان کنترل قیمت، ثبات و آرامش را تجربه نخواهند کرد.

 

* چند روز پیش وزیر راه و شهرسازی اظهارنظری مبنی بر نخریدن مسکن توسط مردم داشتند و توصیه کردند که مردم فعلاً خانه نخرند. به نظر شما راه چاره نخریدن است؟

کاهش تقاضا تا حدی به کنترل قیمت ها کمک می کند و باید مردم این نکته را در نظر داشته باشند هر چه که توزیعش هم چون قبل باشد، اما یکباره با حجم وسیعی از تقاضا مواجه شود، قیمتش شدیداً افزایش می یابد و در این زمینه مردم نیز برخی موارد را باید در نظر داشته باشند، اما این بدان معنا نیست که نخریدن تنها راهکار کاهش قیمت است. باید مسؤولان تدابیر لازم برای بازگشت آرامش در بازار مسکن را در پیش گیرند و اجازه ندهند که فرصتی برای واسطه گران و سودجویان ایجاد شود که بازار را آشفته کنند. نمی توان با اتکا به بحث برقراری تناسب میان عرضه و تقاضا در بازار مسکن امید داشته باشیم که نوسانات قیمتی رفع شوند. تنها راه برون رفت از این شرایط ورود ناظران قوی است که بتوانند با نظارت شان بازار را به سمت ثبات هدایت کنند. تا زمانی که جلوی رشد قیمت ها گرفته نشود، هم چنان باید شاهد افزایش قیمت ها در بازار باشیم. به تجربه حاصل شده است در هر زمینه ای که مسؤولان اقدامات سختگیرانه ای را وضع و نظارت ها را تشدید کردند، شرایط بهبود یافت و دست دلالان از آن حوزه کوتاه شد. بازار مسکن نیز این روزها نیازمند چنین نظارتی است. علاوه بر این نحوه مدیریت بازار نیز باید تغییر کند. امیدواریم هر چه زودتر مشکلات مردم در حوزه مسکن رفع شود.