کد خبر : 249660 تاریخ : ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۸ خرداد - 14:27
ناآگاهی والدین؛ عامل اصلی خشونت کودکان در دوران قرنطینه منبع: یورو نیوز / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- کودکان آسیب پذیرترین عضو خانواده هستند و به شدت از مسائلی هم چون کرونا و قرنطینه تأثیر منفی می گیرند.

یکی از مسائلی که به شدت در فرزندان دچار مشکل شده است موضوع تحصیل آن هاست؛ چرا که اکنون به شیوه ای دیگر در ارتباط با معلم هستند و امکان رفع اشکالات آن ها به کم ترین سطح ممکن رسیده است و فهم بسیاری از دروس برای شان با این شیوه آموزشی دشوار است.

همین امر موجب شده تا آن ها تحت فشار روانی و استرس بسیاری باشند و نهایتاً آسیب های روحی شدیدی را متحمل شوند.

در کنار استرس های تحصیلی هم چنین می توان به موضوع اختلال خواب کودکان اشاره کرد که به دنبال تغییر در شیوه زندگی حاصل شده است.

بسیاری از والدین ایتالیایی چنین اظهار می کنند که فرزندشان دچار مشکل بیخوابی یا تغییر در ساعت خواب شده است و این اتفاق بر روی سایر جنبه های زندگی آن ها هم چون تحصیل شان دارای تأثیرات سوئی بوده است.

 نتایج پژوهش ها حاکی از آن است که در کودکان سنین پایین نیز رشد اضطراب های مختلف موجب شده تا آستانه تحریک پذیری شان بالا رود و به سرعت و با مشاهده کوچک ترین اتفاق ناخوشایندی، تحریک شوند و رفتارهای عصبی از خود نشان دهند.  

این مشکلات روحی در کودکانی که تجربه ابتلای یکی از اعضای خانواده به کرونا را داشتند بیشتر خود را نشان داده است؛ چرا که آن ها از نزدیک بحران را مشاهده کرده اند و روان شان تحت تأثیر قرار گرفته است.

هم چنین در خانواده هایی که والدین نتوانستند استرس خود را نسبت به ابتلاء به کرونا از کودکان پنهان کنند نیز شاهد اختلالات روانی در کودکان شان هستیم.

این طور که پژوهش ها نشان می دهند کودکان قدرت تاب آوری کم تری نسبت به بزرگسالان در کنترل روانی خود نسبت به ترس از ابتلاء به کرونا دارند و باید بیشتر مراقب بهداشت روانی آن ها بود؛ این در حالی است که طی مدت قرنطینه بسیاری از خانواده ها این موضوع بسیار مهم را مورد توجه قرار ندادند و اکنون فرزندان شان با مشکل مواجه شده اند که متأسفانه باید گفت ناآگاهی والدین عامل اصلی این اتفاق تلخ است.    

ایتالیا از جمله کشورهایی است که به دلیل بالا بودن شیوع کرونا و افزایش شمار مبتلایان و قربانیان این ویروس قرنطینه سراسری را خیلی زودتر از سایر کشورها و به مدت 10 هفته از روز ۹ مارس 2020 (برابر با ۱۹ اسفند 1399) آغاز کرد.

مطالعات صورت گرفته و نظرسنجی های انجام شده در خانواده های ایتالیایی دارای نتایج شگفت آوری است؛ چرا که ۶۵ درصد از خانواده هایی که کودک زیر 6 سال داشته اند اعلام کرده اند که فرزندان شان به شدت در این مدت آسیب دیده اند و رفتارهای عصبی و خشونت از خود بروز می دهند.

از این رو می توان قاطعانه گفت که قرنطینه تأثیرات بسیار سوئی بر کودکان و نوجوانان ایتالیایی گذاشته است.

 

چهارشنبه ۱۷ ژوئن ۲۰۲۰

(برابر با ۲۸ خرداد ۱۳۹۹)