کد خبر : 249719 تاریخ : ۱۳۹۹ شنبه ۳۱ خرداد - 16:39
خورشید گرفتگی فردا را با چشم غیر مسلح نبینید منبع: رویترز / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- فردا یک شنبه 21 ژوئن 2020 میلادی (برابر با اول تیر 1399 هجری ـ شمسی) خورشید گرفتگی در بخش هایی از آفریقا و آسیا ظاهر می شود.

این خورشید گرفتگی از ساعت 8:50 صبح تا 12 ظهر انجام می شود که به گفته بسیاری از پزشکان نباید با چشم غیر مسلح این پدیده نجومی را تماشا کنیم.

خورشید گرفتگی روز یک شنبه را بسیاری از منجمان تماشایی ترین پدیده طی یک دهه اخیر عنوان می کنند.

شاید برای بسیاری از افراد این سؤال ایجاد شود که علت اصلی خورشیدگرفتگی چیست؟ خورشید گرفتگی یا همان کسوف معمولاً هنگامی اتفاق می افتد که ماه میان زمین و خورشید قرار بگیرد و منعکس کننده تصویر خورشید بر روی زمین باشد.

بسیاری از منجمان برای خورشید گرفتگی روز یک شنبه تعبیر "حلقه آتش" را به کار می برند. چرا که ماه بیش از این که به زمین نزدیک باشد در فاصله بسیار نزدیکی با خورشید قرار دارد و در زمین حلقه هایی از نور خورشید را نمایان خواهد کرد که منجمان آن را "حلقه آتش" می نامند.  

این پدیده نجومی که در سراسر ایران قابل مشاهده خواهد بود در مناطقی هم چون جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری آفریقای مرکزی، سودان جنوبی، اتیوپی، دریای سرخ، یمن، عربستان سعودی، عمان، خلیج عمان، پاکستان، هند، چین، تایوان و دریای فیلیپین (جنوب گوام)، شمال استرالیا و شمال اقیانوس آرام نیز رؤیت خواهد شد.

تشعشعات خورشید در حالت کسوف چندین برابر زمان عادی است و ماه که در میان زمین و خورشید قرار می گیرد تأثیر زیادی در انعکاس تشعشعات خطرناک خورشید بر روی زمین دارد.

از این رو باید گفت افراد از خیره شدن مستقیم به خورشید بپرهیزند؛ چرا که در این صورت تا پایان عمر بینایی شان دچار مشکل خواهد شد و زیان های جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

بهترین راه برای تماشای این پدیده نجومی و عدم آسیب به چشم، استفاده از تلسکوپ‌ های خورشیدی، فیلتر‌های خورشیدی و هم چنین تماشای آنلاین خورشیدگرفتگی از طریق رسانه هاست.

نکته بسیار مهمی که افراد باید در نظر داشته باشند این است که به هیچ وجه برای مشاهده کسوف از عینک های آفتابی استفاده نکنند؛ چرا که این عینک ها فیلتر مناسب برای مشاهده خورشید آن هم در حالت گرفتگی را ندارند.

گفتنی است؛ پس از این گرفتگی خورشید یک ماه گرفتگی جزئی نیز در ژوئن 2020 (برابر با تیر 1399) رخ خواهد داد.


شنبه ۲۰ ژوئن ۲۰۲۰

(برابر با ۳۱ خرداد ۱۳۹۹)