کد خبر : 249734 تاریخ : ۱۳۹۹ شنبه ۳۱ خرداد - 23:34
کشف راهی جدید برای درمان کمر دردهای مزمن منبع: مدیکال اکسپرس / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- نتایج یک مطالعه جدید که توسط مرکز پزشکی دانشگاه "روچستر" انجام شده حاکی از آن است که "تانزوماب" یک آنتی بادی "مونوکلونال" می باشد که فعالیت های عصبی بدن انسان را مهار می کند و به این ترتیب می توان در بیماران مبتلا به کمردرد مزمن برای تسکین دردشان از این آنتی بادی استفاده کرد.
دکتر "جان مارکمن" مدیر برنامه تحقیقات درد در مرکز پزشکی دانشگاه روچستر (URMC) می گوید: عملکرد "تانزوماب" به گونه ای است که موجب کاهش شدت درد عصبی استخوان و مفاصل می شود و این اثربخشی یک موفقیت مهم در جست و جوی جهانی برای توسعه درمان های غیر افیونی برای درد مزمن است.
این اولین مطالعه ای است که با نتایج اثربخش در زمینه تسکین دردهای مزمن و طولانی مدت کمر همراه بوده است.
طریقه استفاده از "تانزوماب" برای کاهش کمردردهای مزمن به این ترتیب است که هر دو ماه یک بار در زیر پوست تزریق می شود.
این تحقیق در هشت کشور آمریکای شمالی، اروپا و آسیا انجام شده است.
پژوهش های محققان حاکی از آن است که به طور فزاینده ای پروتئین های خاصی در جریان خون گردش می کنند و حساسیت سلول های سیستم عصبی را به درد افزایش می دهند.
یکی از این پروتئین ها فاکتور رشد عصبی(NGF) است که "تانزوماب" یک مهار کننده قوی این پروتئین است و در نتیجه کاهنده کمردردهای مزمن است.
بیماران مبتلا به کمردرد مزمن که در این مطالعه ثبت نام کرده بودند با وجود مصرف مواد مخدر نیز دردشان تسکین نیافته بود.  حتی استفاده از اشعه ایکس نیز نتوانست درد این بیماران را تسکین دهد.
"تانزوماب" تنها دارویی است که تزریق آن تا حد زیادی موجب تسکین دردهای کمر شده است.
پیش از این در بسیاری از موارد، پزشکان تنها راه کاهش کمردرد و دردهای مفصلی و استخوانی در سایر نقاط بدن را جراحی عنوان می کردند؛‌این در حالی است که مشاهده بالینی بیماران پس از عمل نیز نشان از آن داشت که در برخی موارد عمل جراحی نه تنها دردشان را تسکین نبخشیده است، بلکه موجب بروز مشکلات دیگر نیز شده است.  
با توجه به این که "تانزوماب" قادر به تسکین دردهای مفصلی است می توان گفت از این پس پزشکان می توانند برای درمان آرتروز نیز از این آنتی بادی استفاده کنند.

یک شنبه 21 ژوئن 2020
(برابر با اول تیر 1399)