کد خبر : 249958 تاریخ : ۱۳۹۹ شنبه ۷ تير - 20:58
شناسایی هورمونی جدید برای تخریب سلول های چربی منبع: مدیکال اکسپرس / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- مدت هاست که محققان مطالعاتی در راستای کشف آگاهی از چگونگی تأثیر سن بر بافت چربی انسان انجام می دهند.

محققان مؤسسه (Karolinska) در سوئد برای اولین بار قادر به انجام یک مطالعه آینده نگر در مورد انسان شدند که بینش تازه ای در مورد چگونگی کاهش سلول های چربی انسان همزمان با کاهش سن متابولیسم لیپیدها ارائه می دهد.
این پژوهش که در مجله
(Cell Metabolism) منتشر شده است، حاکی از آن است با افزایش سن، تغییرات زیادی در اندام های انسان ایجاد می شود که بر عملکرد فیزیولوژیکی تأثیر می گذارند.

مطالعات اولیه روی موش ها نشان داده است که "ماکروفاژها" در بافت چربی شروع به تخریب هورمون "نورآدرنالین" می کنند که این امر موجب تحریک لیپولیز (تجزیه لیپیدها) می شود.

مدت هاست چنین تصور می شود كه بدن همه انسان ها مکانیسم مشابهی دارند، اما مطالعه جدید نشان می دهد كه تغییرات ناشی از سن در متابولیسم چربی انسان به طور متفاوتی عمل می كند.

"میکائیل رودن" مشاور ارشد و استاد تحقیقات بافت بالینی و آزمایشگاهی بافت چربی در انستیتوی "کارولینسکا" می گوید: ما از این تفاوت حیوانات و انسان ها شگفت زده شدیم، البته انجام کارهای مشابه روی انسان دشوار است زیرا شما به مطالعات آینده نگر نیاز دارید.

پایه و اساس این پروژه سال ها پیش گذاشته شد که یک مطالعه مداخله ای در مورد رژیم غذایی روی زنان بین 30 تا 35 سال انجام شد و نمونه های چربی قبل، حین و بعد از رژیم غذایی آن ها گرفته شده است.

اکنون بیش از 13 سال پس از تست اولین نمونه ها با همان زنان جهت بررسی های بعدی تماس گرفته شد.

"رودن" در این خصوص توضیح می دهد: یافته های ما اولین بینش در مورد تغییرات در بافت چربی است که با سن بیولوژیکی در انسان کنترل می شوند. آن چه ما می یابیم این است که "لیپولیز" در بافت چربی به مرور زمان کاهش می یابد. به نظر می رسد که این تغییرات مستقل از یائسگی یا بارداری و صرفاً نتیجه پیری هستند.

سرعت پایین "لیپولیز" می تواند به افزایش وزن و تجمع چربی در بافت های دیگر کمک کند. به عنوان مثال "آترواسکلروز" می تواند نتیجه این فرآیند و همچنین تغییر توانایی بدن در مقابله با سرما و گرسنگی باشد.

"نیکلاس مژرت" رهبر گروه مشترک با "رودن" در دپارتمان انستیتوی "کارولینسکا" گفت: زمانی تصور می شد که سلول چربی نسبتاً غیرفعال است، اما ما گمان می کنیم که آن خیلی بیشتر از آن چه قبلاً تصور می شد فعال است. اگر ما بتوانیم تجمع چربی را به شیوه ای کنترل شده تر تنظیم کنیم، اتفاق خوبی صورت خواهد گرفت.

نتایج مطالعات سلولی نشان می دهد که چرا چربی ها در بدن افراد مؤثر هستند و چگونه "لیپولیز" با افزایش سن کاهش می یابد.

"رودن" ادامه می دهد: ما اکنون قصد داریم بررسی کنیم كه سلول های مختلفی كه در بافت چربی تحت تأثیر سن قرار دارند چگونه هستند. این امر خصوصاً در مورد سلول های بنیادی جالب توجه است كه توانایی منحصر به فرد و مهمی در تجدید خود و ترمیم آسیب ها دارند و این موضوعی است كه می خواهیم آن را پیگیری كنیم.

 

یک شنبه 28 ژوئن 2020

(برابر با 8 تیر 1399)