کد خبر : 250057 تاریخ : ۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير - 22:59
توقف رشد سرطان ریه با کنترل قند خون منبع:Healthday News /ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- محققان اخیراً در ادامه پژوهش های شان به این نتیجه دست یافته اند که با کاهش نوعی پروتئین حمل کننده قند، می توان مانع از رشد تومور ریه شد.

کاهش این پروتئین حمل کننده قند در خون، روش درمانی مفیدی برای سرطان ریه است؛ چرا که سلول های سرطانی ریه برای افزایش رشد و گسترش سریع از قند بسیاری استفاده می کنند.

مطالعه حاضر نشان می دهد كه این روش می تواند در درمان سرطان ریه مؤثر باشد. 

برخی پروتئین ها نقش انتقال دهنده گلوکز (قند) به سلول ها دارند و سول های سرطانی نیز برای رشد نیاز به قند دارند. به این ترتیب محققان دریافتند که با هدف قرار دادن پروتئین های حامل قند می توانند تا حد زیادی مانع از رشد سرطان ریه شوند، البته این نکته هنوز مبهم است که آیا در صورت کاهش قند در بدن، سلول های سرطانی از منابع گلوکز ذخیره شده در بافت های بدن برای رشد و ترمیم استفاده خواهند کرد یا خیر.

در این خصوص "کارولین کنتات" می گوید: مهار مصرف قند در تومورهای ریه می تواند یک استراتژی درمانی مؤثر باشد، اما این که آیا حمل کننده های گلوکز باید هدف قرار گیرند یا نه، هم چنان نامشخص است.

وی افزود: سلول های سرطانی ریه گرسنه قند موجود در خون هستند و استفاده از گلوکز ذخیره شده در بافت های بدن برای شان کمی سخت است. به همین جهت می توان گفت اگر در کنترل قند خون افراد مبتلا به سرطان ریه موفق باشیم، قادر خواهیم بود تا حد زیادی فعالیت تومور ریه را کُند کنیم.

هم چنین "اتیین میلان" استادیار انستیتوی سوئیس تحقیقات سرطان تجربی می گوید: در حالی که مطالعات بیشتری در مورد این محفظه های ذخیره سوخت گلوکز برای توقف رشد تومور مورد نیاز است، اما آن چه اکنون مهم به نظر می رسد تأثیرگذاری بر سلول های سرطانی از طریق گلوکز است و باید با استفاده از این روش مهم و جدید بتوانیم کمکی به درمان بیماران کنیم.

 

سه شنبه 30 ژوئن 2020

(برابر با 10 تیر 1399)