کد خبر : 250093 تاریخ : ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۰ تير - 17:53
بازار مسکن ترمز بریده است فرهاد بیضایی / کارشناس مسکن

نوآوران آنلاین- بازار مسکن که این روزها می توان گفت ترمز بریده است به طور بی محابا شاهد رشدی صعودی است. رشدی که بی سابقه بوده و کمتر زمانی گرانی تا این حد بر بازار عارض شده است. نمی توان افزایش قیمت های کنونی در این بازار را سیری طبیعی قلمداد کرد؛ چرا که امروزه مردم به طور غیرطبیعی و عجیبی قادر به تهیه مسکن نیستند.

نه تنها خانوارها در زمینه خرید با مشکل نبود قدرت خرید مواجه اند، بلکه حتی در زمینه اجاره بها نیز کشش عقد قرارداد با وجود قیمت های بالا را ندارند.

حتی در حال حاضر خانوارها نمی توانند مسکنی مشابه سال قبل شان را اجاره کنند. قیمت ها به طور روزانه افزایش را تجربه می کنند و درآمدها پاسخگوی تأمین نیازهای زندگی نیست.

در زمینه تأمین مواد غذایی بسیاری از مردم با مشکل مواجه اند و رونق با سفرهای مردم خداحافظی کرده است. در خصوص تهیه سایر نیازهای زندگی نیز همچون مسکن باید گفت میزان حقوق و دستمزدها متناسب با رشد قیمت ها در بازار اجاره بها و یا خرید و فروش مسکن نیست.

باید مسؤولان راهکاری برای بازگشت شرایط مناسب به بازار مسکن فراهم کنند. بیش از این نباید مردم تحت فشار قرار بگیرند.

در شرایط کنونی تأثیرات اقتصادی ناشی از کرونا تا اندازه ای مخرب بوده است که دیگر مردم توان تحمل مشکلات مالی بیشتر را ندارند.

زندگی اقتصادی بسیاری از مردم جامعه دچار مشکلات عمیق شده است. باید اوضاع را طوری مدیریت کنیم که مردم قادر به تهیه نیازهای ضروری شان باشند. بدون شک مسکن مهم ترین نیاز است و متناسب با این اهمیت نیز باید دولت، راهبردی اتخاذ کند که دستیابی مناسب به مسکن برای افراد فراهم شود.

زیبنده مردم ما نیست که به دلیل مشکلات مالی قادر به خرید و یا اجاره مسکن نباشند. ‌در حال حاضر مسؤولان دو وظیفه مهم بر عهده دارند. نخست این که از طریق حمایت های مالی از مردم در قالب ارائه تسهیلات مناسب، گامی در مسیر خانه دار کردن مردم بردارند. دیگر این که با نظارت بر قیمت ها امکان متعادل کردن بازار مسکن را فراهم کنند. طبیعتا وقتی قیمت ها واقعی شود و متناسب با تورم باشد تا حدی توان مالی مردم برای خرید بیشتر می شود.