کد خبر : 250096 تاریخ : ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۰ تير - 22:24
نقش رنگدانه های شفاف مادون قرمز در درمان متاستاز سرطان منبع: مدیکال اکسپرس / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- "دیوید هولت" استاد دانشکده دامپزشکی "پنه" و همکارانش از ماده حاجب برای کمک به تشخیص سرطانی از بافت طبیعی در سگ های مبتلا به سرطان پستان استفاده کرده اند.

وجود "حاشیه های تمیز" و عدم سرایت به اطراف هدف اصلی از عمل جراحی برای برداشتن سرطان است. اگر حتی یک قطعه کوچک از سرطان سرطانی باقی مانده باشد، احتمال عود موضعی و شیوع بیماری افزایش می یابد و احتمالاً باعث کاهش زمان بقای فرد می شود.

محققان دانشگاه "پنسیلوانیا" با رویکردی نوآورانه در مورد عمل جراحی سرطان در حال تحقیق در مورد تکنیک برای کمک به جراحان به وضوح می دانند که آیا آن‌ها یک بافت بیمار را پشت سر گذاشته اند یا خیر. آن‌ها با استفاده از رنگی که در زیر نور مادون قرمز قرار گرفته و ترجیحاً در سلول های سرطانی تجمع می یابد، جراحی را برای از بین بردن تومورهای پستانی از سگ های معالجه شده در دانشکده دامپزشکی بیمارستان "رایان" انجام دادند.

آن‌ها دریافتند که این روش نه تنها تومورها بلکه سرطان هایی که به غدد لنفاوی سرایت کرده اند را نیز از بین می برد. سرطان پستان در سگ ها از بسیاری جهات مهم شبیه به سرطان پستان انسان است. این تیم تحقیقاتی معتقد است با وجود رنگ دیگری که به طور خاص به سلول های سرطانی اختصاص داده شده است، یک تکنیک موازی می تواند نتایج را در بیماران مبتلا به سرطان پستان که برای درمان بیماری خود از جراحی محافظت از پستان انتخاب می کنند، بهبود بخشد.

"دیوید هولت" می گوید: سگ ها الگوی خوبی برای بررسی سرطان سینه در انسان هستند.

تیمی از دانشکده پزشکی "پرلمن" به سرپرستی "سونیل سینگال" از مرکز جراحی دقیق در مرکز سرطان "آبرامسون" با همکاری هولت و دیگران در حال استفاده از ماده حاجب کنتراست مورد تأیید(FDA) ، یعنی  indocyanine green (ICG)  هستند که ماده ای بسیار درخشان است.

هدف از انجام این آزمایش از بین بردن تومورهای سرطانی در افراد است.

"هولت" می گوید: در خانم های مبتلا به تومور سینه اگر سرطان به غدد لنفاوی سرایت کرده باشد می توان با استفاده از این روش به درستی تشخیص داد و درمان کرد.

در حال حاضر در پزشکی، رادیوایزوتوپ هایی که در پستان تزریق می شوند اغلب برای شناسایی غده های سرطانی استفاده می شوند.

وی افزود: اگر ما رادیوایزوتوپ ها را قبل از عمل جراحی تزریق كنیم غدد لنفاوی را كه دچار مشكل شده اند می توان شناسایی کرد و با خارج شدن آن ها در بیمارانی که دچار متاستاز هستند از خطر زیاد جلوگیری می شود.

هولت و سایر همکاران پزشک او در حال بررسی کارآیی استفاده از تصویربرداری مادون قرمز هدفمند در بیماران سرطانی هستند. این رنگدانه ها به طور خاص به سلول های سرطانی متصل می شوند و به تعریف بهتر بر تومور سرطانی متمرکز می شوند و آن را رفع می کنند.

 

چهارشنبه 1 جولای 2020

(برابر با 11 تیر 1399)