کد خبر : 250105 تاریخ : ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۱ تير - 17:50
اقتصاد آسیا آب می ‌رود منبع: CNBC/ ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- اقتصاد کشورهای آسیایی در مقایسه با اروپایی همواره در سطحی پایین تر قرار داشته است و در زمینه رشد اقتصادی تفاوت محسوسی میان کشورهای آسیایی و کشورهای پیشرفته اروپایی وجود داشته است.

در چنین شرایطی پاندمی کرونا نیز بر مشکلات قاره آسیا افزود و اکنون کشورهای این محدوده در باتلاق مشکلات اقتصادی فرو رفته اند.

حتی بسیاری از اقتصادهای قوی دنیا که از رشد مناسبی برخوردار بوده اند، در حال حاضر در رکودی بی سابقه به سر می برند و بسیاری از سهامداران شرکت های پولساز آن ها در آستانه ورشکستگی هستند.

بر اساس پیش بینی های صورت گرفته توسط صندوق بین‌المللی پول می توان گفت در سال پیش رو اقتصاد قاره آسیا حدود 1/6 درصد کوچک تر می شود.  

به دنبال گسترش کرونا در جهان همه کشورها در وضعیت بدی به سر می برند و به تناسب آن، اقتصاد آسیا نیز رشد منفی را تجربه خواهد کرد.

به ویژه این که شاهد سرعت بالای رشد بیکاران در این قاره هستیم.

طبیعتاً اقتصادی که نیروی انسانی اش بیکار شوند و نتوانند سهمی در فعالیت های مهم ایفا کنند، با رکود مواجه می شود و این رکود اجازه رشد و توسعه را نمی دهد.

نگاهی به تجربه رشد و توسعه در کشورهای اروپایی حاکی از آن است که رونق اقتصادی مهیا کننده دستیابی به توسعه اقتصادی است از این جهت می توان گفت اقتصادهای آسیایی اکنون شرایط حرکت به جلو را ندارند.

البته اقتصادهای اروپایی نیز در وضعیت خوبی قرار ندارند، اما به دلیل پیشینه و سابقه بهتری که در گذشته از نظر اقتصادی داشته اند تا حدی وضعیت شان مطلوب تر بود، اما اکنون آن ها نیز به وضعیت نامطلوبی از نظر شاخص های اقتصادی دچار شده اند.

در چنین شرایط سازمان بین‌المللی کار نیز درخصوص از بین رفتن ۴۰۰ میلیون فرصت شغلی هشدار داده است که این امر نیز به تشدید معضل بیکاری در دنیا منجر می شود.

 

چهارشنبه ۱ جولای ۲۰۲۰

(برابر با ۱۱ تیر ۱۳۹۹)