کد خبر : 250109 تاریخ : ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۲ تير - 22:31
کشف دارویی جدید برای کاهش آسیب سکته مغزی منبع: مدیکال اکسپرس / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- دانشمندان علوم اعصاب در دانشگاه موسسه مغز پیتسبرگ یک داروی جدید را شناسایی کرده اند که می تواند در هنگام سکته مغزی و بعد از سکته مغزی از مغز محافظت کند.

این داروی پروتئینی کوچک به نام (TAT-DP-2) است که با مختل کردن جریان پتاسیم از سلول های عصبی، بافت مغز را پس از سکته مغزی ذخیره می کند.

این مطالعه که در (Science Advances) منتشر شده است، نشان می دهد در صورت جلوگیری از مسیرهای بیوشیمیایی که منجر به مرگ سلولی می شوند، نورون های آسیب دیده زنده می مانند.

"آنتونی شولین" اولین نویسنده این مطالعه و دانشجوی پزشکی در این خصوص می گوید: در میان داروهای بالینی هیچ دارویی وجود ندارد که بتواند مرگ سلولی را مسدود کند. این آزمایشات شواهد مهیج و اولیه در مورد اهداف دارویی را ارائه می دهند که امیدواریم روزی برای بیماران ترجمه شود.

"الیاس آیزنمن" استاد عصب شناسی دانشکده پزشکی "پیت" توضیح داد: سکته مغزی به این دلیل است که لخته خون یک رگ خونی مغز را مسدود می کند، به این ترتیب مانع رسیدن خون و اکسیژن از نورون ها می شود و آن ها را می کشد. نورون های مجاور، در منطقه ای به نام سکته مغزی (penumbra) هم چنین می توانند دچار اختلال شوند و ساعت ها یا روزها بمیرند، حتی اگر خون و اکسیژن آن ها فقط به میزان خفیف یا گذرا کاهش می یابد.

وی افزود: ما به دنبال راه هایی برای جلوگیری از مرگ سلول های عصبی دیگر هستیم.

"الیاس آیزنمن" گفت: اگر موفق شویم این کار را انجام دهیم ممکن است بتوانیم به افرادی که سکته مغزی داشته اند و لخته خون در رگ خونی شان هم چون سدی قرار گرفته است، کمک کنیم.

(TAT-DP-2) باعث شکسته شدن خوشه های کانال های پتاسیم روی سطح نورون ها می شود. در مطالعات قبلی که منتشر شده بود، تیم تحقیقاتی آیزنمن نشان داد که تعامل بین یک کانال پتاسیم در غشای سلولی به نام(Kv2.1)  و پروتئینی به نام "سینتاکسین" یون های پتاسیم را ترشح می کند تا از نورون بیرون رود و باعث مرگ سلول شود. آن ها دریافتند که استفاده از یک ترکیب آزمایشی به نام (TAT-C1aB) می تواند با تداخل در تعامل بین نحو و (Kv2.1) از مرگ سلولی جلوگیری کند.

برای این مطالعه جدید، محققان دو نوع کانال (Kv2.1) را در غشای سلول عصبی شناسایی کردند. یک کانال به طور معمول درگیر تحریک پذیری سلول است؛ در حالی که دیگری اجازه می دهد کانال های (Kv2.1) اضافی جدید، بیشتری به غشاء وارد شود و باعث آزاد شدن پتاسیم و در نهایت مرگ سلول عصبی می شود.

دانشمندان پروتئین جدیدی به نام (TAT-DP-2) ایجاد کردند که عبور این کانال های جدید را به درون غشای سلولی مختل می کند، پتاسیم را در سلول نگه می دارد و مسیر بیوشیمیایی را برای مرگ سلولی متوقف می کند.

 

جمعه 3 جولای 2020

(برابر با 13 تیر 1399)