کد خبر : 250142 تاریخ : ۱۳۹۹ جمعه ۱۳ تير - 21:06
خطر مرگ بر اثر پیوند سلول های بنیادی آلوژنیک! منبع: مدیکال اکسپرس/ ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- پیوند سلول های بنیادی آلوژنیک می تواند باعث از بین رفتن سلول های محافظ اجباری از پوشش داخلی روده بزرگ شود که می تواند کشنده باشد، اما تقویت آن سلول ها از قبل می تواند نتیجه را بهبود بخشد.

از دست دادن قابل توجهی سلول های روده بزرگ به دنبال پیوند سلول های بنیادی منجر به تهاجم باکتریایی مخاط روده می شود و بر گیرنده تأثیر می گذارد.

پیوند سلول های بنیادی خونساز آلوژنیک (بیمار بافت پیوندی را از فردی غیر از خود دریافت می کند) شامل انتقال سیستم ایمنی و خونریزی از یک اهدا کننده سالم به گیرنده برای درمان اختلالات خون شناختی مانند سرطان است.

"دایگو هاشیموتو" و "تاکانوری تاشیما" هماتولوژیست های دانشگاه هوکایدو از طریق مطالعات انجام شده بر روی موش ها دریافتند که پیوند سلول بنیادی خون ساز آلوژنیک می تواند به کاهش قابل توجهی در یک نوع سلول "اپی تلیال" در پوشش داخلی روده بزرگ به نام سلول اجباری منجر شود.

این سلول ها لایه محافظ مخاطی را تولید می کنند که از ورود باکتری های روده به داخل روده و جریان خون جلوگیری می کند. دانشمندان دریافتند كه در پیوند پیوند، سلول های اجدادی بالغ كاهش یافته و لایه مخاطی را كه ایجاد كرده است، مختل كرده و منجر به تهاجم باكتریایی به بافت روده می شود.

لایه مخاطی داخلی که در موش های عادی دیده می شود پس از پیوند آلوژنیک به طور قابل توجهی نازک تر شد.

با این وجود 6 روز پس از انجام پیوند، دانشمندان با بررسی موش هایی که آزمایش کردند به این نتیجه رسیدند که اینترلوکین25 (IL-25) که یک فاکتور رشد سلول های اجباری است در روده بزرگ افزایش یافته است.

در موش هایی که تزریق (IL-25) داشتند، باکتری های قابل توجه کمتری قادر به حمله به مخاط روده پس از پیوند سلول های بنیادی آلوژنیک بودند.    

تحقیقات بیشتر نشان داد که یک مولکول ضد میکروبی به نام (Lypd8) که توسط نوع دیگری از سلول های روده بزرگ ترشح می شود و در مخاط مستقر می شود، در موش هایی که لایه مخاطی داخلی را درهم پیوند خورده اند در مقابل میزبان از بین می رود. آن ها همچنین دریافتند که (Lypd8) برای محافظت از (IL-25) ضروری است.

این ها در کنار هم نشان می دهند که سلول های اجباری با حفظ لایه مخاطی که مولکول ضد میکروبی در آن قرار دارد، تهاجم باکتریایی را مهار می کنند.

محققان سپس بیوپسی های کولون را از بیماران انسانی که این نوع پیوند را دریافت کرده بودند، مورد بررسی قرار دادند و دریافتند سلول های اجباری خصوصاً در بیمارانی که در عمل پیوند در مقابل میزبان آسیب دیده بودند آسیب دیده و همراه با از بین رفتن شدید سلول اجباری بقای ضعیف در پی پیوند بود.

نتایج پژوهش ها حاکی از آن است که سلول های گلبول روده ای لایه مخاطی را که حاوی مولکول های ضد میکروبی است حفظ و از حمله باکتری های روده جلوگیری می کنند.

بنابراین، تجویز (IL-25) برای محافظت از سلول های اجباری بیماران می تواند تبدیل به یک استراتژی موفق علیه پیوند در برابر بیماری میزبان پس از پیوند سلول های بنیادی خون ساز آلوژنیک شود.

 

شنبه 4 جولای 2020

(برابر با 14 تیر 1399)