کد خبر : 250170 تاریخ : ۱۳۹۹ شنبه ۱۴ تير - 21:33
داروی کم خونی به کمک درمان کرونا آمد منبع: مدیکال اکسپرس / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- "اریتروپویتین" تشکیل سلول های قرمز خون جدید را تحریک می کند.

"اریتروپویتین" یک فاکتور رشد گلیکوپروتئینی است که به تولید تعداد بیشتری از گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند. این ماده نوعی عامل خونساز می‌باشد.

از آن جا که این سلول ها اکسیژن را منتقل می کنند می توانند منبع تغذیه اکسیژن بدن شوند.

اریتروپویتین (Epo) در واقع دارویی برای کم خونی است و به گفته محققان انستیتوی طب تجربی "ماکس پلانک" در "گوتینگن" می تواند در تقویت بدن در برابر  کووید 19 مؤثر باشد.

در واقع "اریتروپویتین" می تواند پیشرفت کرونا را کاهش داده و بیماران را از اثرات عصبی طولانی مدت حمله ویروس سارس و کووید 19 به مغز محافظت کند.

مطالعات موردی اولیه حاکی از اثر مثبت (Epo) است. محققان اکنون در حال برنامه ریزی برای یک کارآزمایی بالینی تصادفی هستند که به طور سیستماتیک اثرات درمان "اریتروپویتین" را در بیماران مبتلا به کرونا بررسی کنند.

در پایان ماه مارس، یک بیمار با علائم شدید کووید 19 در یک بیمارستان ایرانی بستری شد. از آن جا که بیمار از نظر خون نیز مقادیر ضعیفی داشت، پزشکان فاکتور رشد خونساز (Epo)را تجویز کردند. 7 روز پس از شروع درمان، بیمار توانست بیمارستان را ترک کند.

یکی دیگر از دلایلی که برای نقش محافظت کننده (Epo)در برابر ویروس کرونا عنوان می کنند، از آمریکای جنوبی ناشی می شود؛ یعنی دقیقاً همان جایی که در مناطق بلندتر از مناطق دشت بالاتر، ابتلاء به کرونا بسیار نادر است.

این اتفاق ممکن است به دلیل این باشد افرادی که در ارتفاعات بالاتر زندگی می کنند، بدن شان "اریتروپویتین" بیشتری دارد و به دلیل داشتن گلبول های قرمز بیشتر، کمبود اکسیژن کم تری احساس می کنند.

"هانلوره رنریچ" دانشمند مؤسسه پزشکی تجربی "ماکس پلانک" است و بیش از 30 سال است در مورد تأثیر فاکتور رشد درون زا تحقیق می کند، به ارتباط بین مصرف "اریتروپویتین" و پیشرفت بیماری خفیف مشکوک است.

وی می گوید: ما در بررسی ها مشاهده كردیم بیماران دیالیز به خوبی در برابر کووید19 مقاومت می كنند و دقیقاً به این علت است که آن ها مرتباً "اریتروپویتین" دریافت می كنند.

در حقیقت "اریتروپویتین" به عنوان یک واکنش طبیعی در برابر کمبود اکسیژن آزاد می شود. این مولکول تشکیل سلول های قرمز خون را تحریک می کند و باعث افزایش اکسیژن به مغز و ماهیچه ها می شود.

این اثر هم چنین توسط ورزشکارانی که "اریتروپویتین" مصنوعی را به عنوان یک عامل دوپینگ مصرف می کنند، مورد سوء استفاده قرار می گیرد؛ چرا که نه تنها سلول های خونی بلکه بسیاری از بافت های دیگر را تحریک می کند. کرونا به ریه ها و در نتیجه جذب اکسیژن آسیب می زند و "اریتروپویتین" می تواند تأثیر کووید 19 را خنثی کند.

"اریتروپویتین" هم چنین دارای اثر ضد التهابی بر روی سلول های ایمنی است و می تواند پاسخ ایمنی اغلب اغراق آمیز را در بیماران مبتلا به کرونا کاهش دهد. علاوه بر این می تواند از بدن در برابر علائم عصبی و اثرات طولانی مدت بیماری مانند سردرد، سرگیجه، از بین رفتن حس بویایی و تشنج محافظت کند.

 

یک شنبه ۵ جولای ۲۰۲۰

(برابر با ۱۵ تیر ۱۳۹۹)