کد خبر : 250191 تاریخ : ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۵ تير - 13:53
ظهور علائم عصبی در کودکان مبتلاء به کرونا ! منبع: مدیکال اکسپرس/ ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- براساس یک مطالعه منتشر شده در(JAMA Neurology) كودكان مبتلا به کرونا ممكن است علائم عصبی جدیدی را تجربه كنند كه شامل سیستم عصبی مركزی و محیطی و تغییرات طحال در تصویربرداری است.

"عمر عبدل ماننان" دكتر کودکان در بیمارستان بزرگ "اورموند" در لندن و همكارانش به تازگی تظاهرات عصبی خاصی را در كودكان مبتلا به کووید 19 مشاهده کردند.

در برخی موارد این علائم عصبی در بیماران كمتر از 18 سال گزارش شده است.

محققان بررسی کردند و دریافتند که 4 بیمار که قبلاً سالم بودند با ابتلاء به کرونا علائم عصبی جدیدی از جمله انسفالوپاتی، سردرد، علائم مغز و مخچه، ضعف عضلانی و کاهش رفلکس داشتند.

هر 4 مورد مذکور نیازمند پذیرش در واحد مراقبت های ویژه و به طور همزمان قرار گرفتن تحت درمان روان پزشکان هستند. در هر 4 بیمار، تغییرات سیگنال اسپلینی در تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی از مغز مشاهده شد.

نمونه ها در 2 بیمار که مایع مغزی نخاعی شان مورد آزمایش قرار گرفته بود، بدون شواهدی از آلودگی به واکنش زنجیره ای پلیمراز یا کشت و نتایج آزمایش باند الیگوکلونال منفی، سلولی داشتند.

در هر سه بیمار که تحت آزمایش هدایت عصبی و الکترومیوگرافی قرار گرفتند، تغییرات و نوروپاتی خفیفی مشاهده شد. در کلیه بیماران، پیشرفت عصبی رخ داد که 2 بیمار تا پایان مطالعه به بهبودی کامل دست یافتند.

محققان می گویند: پزشكان باید برای كودكان با علائم عصبی جدید، کرونا و سارس را نیز به تشخیص خود اضافه كنند.

چرا که این طور که بر اساس یافته های جدید می توان دریافت کرونا نیز موجب بروز اختلالات عصبی در افراد می شود؛ به ویژه در کودکان که شرایط بدنی شان برای این اتفاق مهیاست.

در نهایت به این نتیجه می رسیم که باید در کنار درمان های جسمی به درمان روحی و روانی مبتلایان به کرونا نیز توجه کافی داشته باشیم.

 

یک شنبه ۵ جولای ۲۰۲۰

 (برابر با ۱۵ تیر ۱۳۹۹)