کد خبر : 250198 تاریخ : ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۵ تير - 16:23
جلوگیری از مرگ مادران باردار با تشخیص سریع "پره اکلامپسی" منبع: مدیکال اکسپرس/ ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- پره اکلامپسی نوعی بیماری ویران کننده است که به طور ناگهانی در نیمه دوم بارداری رخ می دهد و باعث مشکلات جدی سلامتی برای مادر و نوزاد می شود. پره اکلامپسی همچنین خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت و بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

پره اكلامپسي اختلال پيچيده اي است كه حدود 5 تا 8 درصد زنان حامله را درگير مي كند. تشخيص پره اكلامپسي بر فشار خون بالا و وجود پروتئين در ادرار (بطور طبيعي پروتئين در ادرار ديده نمي شود) بعد از هفته 20 حاملگي است.

اين اختلال در بيشتر موارد بعد از هفته 37 حاملگي شروع مي شود ولي در هر زماني از  نيمه دوم حاملگي و نيز در زمان زايمان و يا حتي بعد از زايمان (معمولا در 24 تا 48 ساعت اول بعد از زايمان) ممكن است ديده شود.

پره اکلامپسی می تواند باعث فشار خون بالا و نارسایی اندام در مادران شود و منجر به تولد زودرس و یا حتی مرگ مادر باردار شود.

کشف 2 نشانگر جدید توسط محققان به نام های (FKBPL) و (CD44) می تواند شرایط مادران باردار را بهبود بخشد.

دکتر "لانا مک کلمنتس" استاد دانشگاه فناوری سیدنی در این خصوص می گوید: این نشانگرهای زیستی را می توان در تشخیص و ارزیابی خطر ابتلا به پره اکلامپسی در هر دو اوایل و اواخر بارداری در زنانی که سالم به نظر می رسند، استفاده کرد. دو نوع اصلی پره اکلامپسی وجود دارد: پره اکلامپسی زودرس که قبل از 34 هفته بارداری و پره اکلامپسی دیررس که از 34 هفته به بعد تشخیص داده می شود.

وی افزود: بخش عمده ای از استراتژی های غربالگری و مانیتورینگ فعلی بر پره اکلامپسی زودرس متمرکز است که فقط 10 درصد از کل موارد را شامل می شود؛ در حالی که پره اکلامپسی دیررس تا حد زیادی مورد غفلت واقع شده است.

محققان می گویند که این دو نشانگر زیستی برای تشخیص موارد ابتلا به پره اکلامپسی دیررس، بین سه ماهه دوم و سوم یعنی دوره ای که جنین فاقد نشانگرهای زیستی معتبر است مفید هستند.

این نشانگرهای زیستی پیش بینی عملکرد جفت نامنظم یا عملکرد عروقی مادر را که علل اصلی آن در پره اکلامپسی هستند، فراهم می کنند و موجب تشخیص زودرس و جلوگیری از پره اکلامپسی شدید و عوارض مرتبط با آن یعنی مرگ مادران باردار می شود.

 

یک شنبه ۵ جولای ۲۰۲۰

(برابر با ۱۵ تیر ۱۳۹۹)