کد خبر : 250200 تاریخ : ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۵ تير - 16:32
بیمه اجباری راهکار حل معضل ساختمانهای خاص شهردار تهران اجرای بیمه اجباری برای ساختمان های خاص را پیشنهاد داد و گفت: اگر به ساختمانی اخطاری داده شد و توجه نکرد بیمه دیگر هیچ خسارتی نمی دهد و مسئولیت بر عهده مالک خواهد بود.

نوآوران آنلاین-شهردار تهران در دویست و بیست و چهارمین جلسه شورای شهر تهران که به صورت فوی العاده به بررسی ابعاد حادثه آتش سوزی کلینیک سینا مهر در خیابان شریعتی می‌پرداخت، گفت: با اطلاع از حادثه خیلی سریع خودم را به محل آتش سوزی رساندم و با حضور م همکاران گزارش دادند که تعدادی از هموطنان در طبقه چهارم و پنجم فوت کرده‌اند و این قضیه بسیار تلخ است.

وی با تاکید بر اینکه اگر از این حوادث این چنینی درس نگیریم در آینده باز هم تکرار خواهد شد ابراز داشت: در پلاسکو هم با همین مشکل مواجه شدیم که ساختمانی که برای کاربری اداری در نظر گرفته شده بود، اول تولیدی لباس شده و سپس به انبار تبدیل شد و بزرگترین مشکلمان این بود که هیچ اطلاعاتی از داخل پلاسکو نداشتیم.

وی ادامه داد: ما در این مساله یک خلأ عمده داریم که ریشه در قانون دارد در سال ۳۴ و در قانون شهرداری‌ها آمده است که مطب‌ها می‌توانند در فضای مسکونی مستقر شوند.

وی با اشاره به اینکه آن زمان الگوی زندگی در خانه‌های ویلایی بوده است و قانون اجازه داده است که یک اطاقی به مطب اختصاص پیدا کند، گفت: در سال ۶۶ و براساس اصلاحات به سایر حرفه‌های پزشکی هم اجازه فعالیت در داخل واحدهای مسکونی می‌دهند. مثل همین کلینیک چه در سال ۷۹ پایان کار می‌گیرد و به جای مسکونی به کلینیک تبدیل می‌شود.

وی افزود: همکاران ما زیر پنج دقیقه در محل حادثه حاضر شدند اما نوع آتش و نوع حادثه خاص بوده است و همین امر باعث شد تا نشود کاری برای نجات شهروندان انجام داد.

حناچی با اشاره به اینکه انفجار کپسول‌های حاضر در این محل باعث شد تا آتش به یک آتش خاص تبدیل شود و اطفای آن در آن لحظات از کنترل خارج شود. گفت: البته یک نگرانی هم از وجود مخزن هلیوم موجود در محل داشتیم.

وی با تاکید بر اینکه این حادثه تلخ بود گفت: اما تلخی آن زمانی بیشتر می‌شود که از آن درس نگیریم. ما از پلاسکو درس گرفتیم اما حجم ناایمنی در شهر آنقدر بالا است که باید کار بیشتری انجام شود.

شهردار تهران گفت: ۴۰ درصد از پلاک‌های موجود در شهر تهران نوسازی شده‌اند. ۲۰۰ کیلومتر مربع از ۷۰۰ کیلومتر مربع فضای تهران مسکونی است. ما در قانون تعارضاتی داریم.

وی با بیان اینکه دیوان عدالت اداری در خصوص استفاده از املاک مسکونی برای مطب‌های پزشکی رأی داده است و این رأی هم محکم است و این مساله یکی از مشکلات ما است. گفت: لایحه‌ای را برای حل این مشکلات قانونی به کمیسیون لوایح دولت برده‌ایم و یکی از راه‌هایی که باید تعقیب شود موضوع بیمه اجباری برای ساختمان‌های خاص در شهر تهران چون ورود بیمه باعث می‌شود تا برخی از مقررات ملی ساختمان بهتر اجرا شود.

شهردار تهران گفت: وقتی بیمه وارد به موضوع شود اگر مالک ضوابط را رعایت نکند دیگر در حین وقوع خسارت پولی پرداخت نمی‌شود و همه مسئولیت به گردن مالک خواهد افتاد و از سوی دیگر حق بیمه برای ساختمان‌های ناایمن گران‌تر خواهد بود.

وی به جانفشانی یک جوان رامهرمزی و نجات چند نفر از محل حادثه اشاره کرد و گفت: خوشبختانه این حادثه در زمان تعطیلی کلینیک رخ داد.