کد خبر : 250203 تاریخ : ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۵ تير - 16:38
قهرمان پور: نامه ظریف برای آزمودن اراده اروپا در حمایت از برجام است یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: نامه ظریف به رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اقدامی پیشگیرانه و برای جلوگیری از تشدید تنش در بحث های مرتبط با برجام است.

نوآوران آنلاین- رحمان قهرمان پور در گفت وگو با ایسنا درباره نامه وزیر امور خارجه کشورمان به مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقطع فعلی اظهار کرد: معتقدم نامه آقای ظریف یک اقدام پیشگیرانه در این راستا است که از تشدید بحران و تنش در ماه سپتامبر تا اکتبر با توجه به تحولاتی که رخ داده و نیز در آینده انتظار می رود، جلوگیری شود.

وی ادامه داد: تجربه به ما نشان داده است که سخت ترین اجلاس های شورای حکام را ایران در ماه سپتامبر داشته است و اگر اجماعی علیه ایران شکل گرفته، در این ماه بوده است. از این رو دستگاه دیپلماسی کشور سعی در کنترل فضا و شرایط دارد. نامه آقای ظریف به جوزپ بورل و توییتی که وی در همین رابطه داشت برای آزمودن اراده اروپا در حمایت از برجام و ایستادگی مقابل زیاده خواهی و یک جانبه گرایی آمریکاست که با تشدید تنش و فشار در سپتامبر اروپا پای کار هست یا نه. 

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: اگر ایران به این نتیجه برسد که به اروپا نمی تواند در این فضا تکیه کند و این کشورها برای ایستادگی مقابل آمریکا اقدام جدی انجام نمی دهند حتما تصمیم گیری اش در واکنش به اقدامات بعدی آمریکا را به جلو خواهد انداخت و اقدامی که احتمالا برای ماه اکتبر در نظر دارد به ماه سپتامبر موکول می کند یا به طور کلی در سیاست و رویکردش تغییر دهد. در هر حال ایران این گزینه را روی میز دارد که برنامه هسته ای اش را به طور کلی بازیابد و با غنی سازی 20 درصدی به لحاظ فنی به طور کامل به شرایط قبل از برجام باز گردد.

قهرمان پور در پاسخ به این پرسش که این نامه نگاری میان ایران و اتحادیه اروپا تا چه اندازه تحت تاثیر تحولات اخیر به ویژه اتفاق در نظنز و هجمه ها در شورای حکام است؟ گفت: بدون تردید این مساله به تحولات اخیر مرتبط است و بیانیه شورای عالی امنیت ملی درباره اینکه علت حادثه را می داند اما فعلا اعلام نمی کند و بحث هایی که درباره حمله احتمالی سایبری مطرح است گویای این مساله است که روند اجرای برجام تحت تاثیر این تحولات دستخوش تغییرات شده است. شاید ایران می خواهد حرف هایش را از طریق کمیسیون حل اختلاف بیان کند. در هر حال ایران تمایل دارد، اروپا جلوی تشدید فضا و تنش در بحث های مرتبط با برجام را بگیرد. 

وی ادامه داد: اگر موضوع نطنز خرابکاری باشد مساله مهمی است و باید منشا و ریشه آن پیدا شود. اگر ادامه سناریوی استاکس نت باشد، واکنش ایران متفاوت خواهد بود و حتما اروپا باید در این رابطه وارد عمل شود و مانع اقدامات برخی از جمله رژیم اسرائیل شود.