کد خبر : 250289 تاریخ : ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۷ تير - 17:38
بورس؛ راهی برای جلوگیری از کسری بودجه آلبرت بغزیان / استاد دانشگاه

نوآوران آنلاین- بحث هایی اخیراً در رابطه با واردات گوشی همراه مطرح می شود. پیش تر واردات گوشی هایی که نیاز به ارز بالایی داشت ممنوع عنوان شد، اما آخرین خبر در این خصوص نشان از آن دارد که این ممنوعیت رفع شده است. در شرایط کنونی دولت باید تلاش کند تا نیازهای ضروری مردم را با استفاده از منابع ارزی محدود تأمین کند تا مشکلی برای معیشت شان ایجاد نشود.

به ویژه در شرایط کنونی که در زمینه سیاست خارجی نیز قوی عمل نکردیم و ریسک مبادله با ایران به دلیل تحریم ها بالا رفته است.

در وضعیت کنونی در داخل با کسری بودجه مواجه بوده ایم و از این پس نیز به طور شدیدتر رو به رو خواهیم شد. باید مسؤولان تغییر رویه دهند و سیاست ها را طوری تغییر دهند که امکان ارزآوری و درآمدزایی ایجاد شود.

طی سال های اخیر راه های بسیاری برای ارزآوری وجود داشته که متأسفانه مغفول واقع شده است. یکی از این زمینه ها ایجاد شرایطی برای سرمایه گذاری خارجی در کشور بوده است.

متأسفانه بالا بودن ریسک سرمایه گذاری در ایران موجب شده تا نه تنها سرمایه گذاران خارجی بلکه سرمایه گذاران داخلی نیز جرأت نکنند به سمت بازارهای ایران حرکت کنند.

در حال حاضر دولت بدهی های زیادی دارد و از دیگر سو نیز با مشکل کسری بودجه مواجه است که ادامه شرایط را سخت کرده است.

در چنین وضعیتی دولت باید به دنبال سیاست هایی برای افزایش منابع مالی باشد.

در حال حاضر این فرصت وجود دارد که دولت دارایی های مازادش را در بازار سرمایه عرضه کند، البته در این زمینه نیز بوروکراسی هایی وجود خواهد داشت و ممکن است موفقیت آمیز نباشد.

به اعتقاد من در شرایط اقتصادی فعلی دولت می توانست بهتر عمل کند. این انتقاد به دولت وجود دارد که چرا تا کنون در زمینه عرضه در بورس تعلل کرده است.

اکنون اقتصاد ایران نگران کننده شده است و یکی از راه های افزایش سود برای جلوگیری از کسری بودجه و پرداخت بدهی هایش، درآمدزایی از طریق بازار سرمایه است.

فروش سهام و دارایی های مالی بهترین راه ممکن در شرایط کنونی است و بهتر است در این زمینه تأخیری ایجاد نشود؛ چرا که وضعیت کنونی اقتصاد ایران بحرانی است.