کد خبر : 250447 تاریخ : ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۳ تير - 18:47
راهی برای کنترل قند خون بدون کاهش وزن شدید منبع: مدیکال اکسپرس/ ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- "رابرت پی. دویل" و "لورا جی. و ل. داگلاس" مدیریت استاد گروه شیمی دانشکده علوم و استادیار کمکی پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی (SUNY Upstate )  یک داروی جدید برای درمان دیابت نوع 2 کشف کرده اند که در میلیون ها بیماری که به دنبال کنترل بهتر قند خون خود بدون عوارض جانبی رایج هم چون تهوع، استفراغ و در مواردی کاهش وزن ناخواسته اند، پاسخ مطلوبی داشته است.

داروی متداول مورد استفاده در درمان دیابت نوع 2 "آگونیست های" گیرنده "پپتید 1 گلوکاگون" مانند (GLP-1R) هستند. در حالی که آن ها قند خون را در بیماران دیابتی پایین می آورند و عوارض جانبی آن شامل تهوع، استفراغ و کاهش وزن است.

"دویل" و تیم وی از طریق کمک هزینه ای از موسسه ملی بهداشت (NIH) راهی برای ترکیب دو مولکول در ماده جدید یافتند که به نظر می رسد تاکنون قند خون را بدون آن که عوارض جانبی ناخواسته داشته باشد، کاهش می دهد.

از نظر فنی، این تیم روش شیمیایی جدیدی برای جفت کردن دو مولکول اگزندین -4 (Ex4)  و آگونیست GLP-1R مورد تأیید (FDA) به دی سیانوکوبین آمید (Cbi) که یک قطعه کوچک از مولکول پیچیده ویتامین B12 است، کشف کردند.

داده های جمع آوری شده از آزمایش اثرات مفیدی را نشان داد که از کاهش قند خون در عین رفع عوارض جانبی شدید حکایت دارد.

این داروی جدید بدون این که روی سطح شاخص توده بدنی (BMI) تأثیر بگذارد، ایده آل رفتار می کند.

بنابراین، این دارو را بیماران دیابتی که مبتلا به فیبروز کیستیک، COPD ، سارکوپنی، سرطان یا HIV هستند، می تواند استفاده کنند و دچار کاهش وزن ناخواسته نیز نشوند.

افت ضعف بدنی و کاهش وزن به طور ناگهانی مشکلی بود که تا کنون بسیاری از بیماران دیابتی با آن مواجه شدند و اکنون خوشبختانه راهی برای درمان آن کشف شده است.

 

دوشنبه ۱۳ جولای ۲۰۲۰

(برابر با ۲۳ تیر ۱۳۹۹)