نوآوران آنلاین- پس از توقف طرح ترافیک تهران از ابتدای سال جاری به دنبال فراگیری شیوع کروناویروس شاهد تردد کم تر و ترافیک روان تر در اکثر شهرهای ایران از جمله پایتخت بودیم. متأسفانه از حدود یک ماه پیش شاهد زمزمه ها و شایعاتی در خصوص برقراری مجدد طرح ترافیک در پایتخت بودیم که نهایتاً به رغم مخالفت های بسیار و شدید کارشناسان و به ویژه وزیر بهداشت به عنوان پرنفوذترین و صاحب رأی ترین عضو ستاد مقابله با کرونا، بالاخره مجدداً طرح ترافیک ابتدا در تهران و پس از آن به تأسی از پایتخت در سایر کلانشهرهای کشور به اجرا درآمد.
نکته جالب توجه در این زمینه فشار بسیار شدید و علاقمندی شگرف جناب شهردار تهران در این امر بود. ایشان ظاهراً آن چنان تحت فشار مالی در اداره زیر مجموعه خود بوده و هستند که چشم بر مسؤولیت خود به عنوان خدمتگزار شهروندان تهرانی بسته و همه جانبه آن چنان در راه اجرای طرح ترافیک و درآمدهای حاصله آن مجاهدت کردند که سرانجام موفق به خواسته ناصواب خود شده و جان شهروندان تهرانی را شدیداً به مخاطره افکندند.
جالب این جاست که ستاد مقابله با کرونا مجدداً به فعالیت باشگاه های ورزشی که نهایتاً در شرایط کرونایی چیزی حدود 7 یا 8 هزار نفر در آن ها در تهران ـ آن هم با رعایت قابل توجه فاصله فیزیکی که از خلوتی باشگاه ها ناشی می شود ـ از ابتدای هفته جاری پایان داد و آن ها را تعطیل کرد، اما به دلایلی که بر کسی مکشوف نیست ـ ولی صد درصد مذموم است ـ با توقف اجرای طرح ترافیک تهران که منجر به نزدیکی و ارتباط فیزیکی تنگاتنگ میلیون ها شهروند تهرانی در مترو و اتوبوس می شود، مخالفتی ندارد.
سؤالی که از ستاد مقابله با کرونا و نیز شخص جناب شهردار تهران مطرح می شود این است که واقعاً چند نفر از کسانی که پس از برقراری اجرای طرح ترافیک به دلیل ابتلای به کرونا فوت کرده اند ناشی از استفاده از وسائل نقلیه عمومی بوده است و چگونه می تواند حداقل نزد وجدان خود با این مسأله کنار بیایند.
نکته تأسف بار درخصوص عملکرد شهرداری تهران در این مورد، سکوت شورای شهر تهران و به خصوص رئیس شوراست که با کمال تأسف قابل درک نیست و حداقل انتظاری از جناب محسن هاشمی ـ با شناختی که از حساسیت ایشان نسبت به مسؤولیت ها و وظایف شان داریم ـ این است که به طور جدی در این خصوص مداخله نمایند؛ در حالی که ایشان تاکنون حتی به طور لفظی نیز موضعی از خود در تریبون های رسمی نشان نداده اند.
وضعیت تهران به لحاظ ترافیکی و عدم نیاز این شهر به اجرای طرح ترافیک ـ در شرایط فعلی ـ در تمامی کلانشهرهای ایران نیز به چشم می خورد و لازم است هر چه سریع تر به اجرای این طرح در سراسر کشور حداقل تا فروکش شیوع کرونا خاتمه داده شود.
در پایان به مجموعه شهرداری های ایران یادآور می شود امری بالاتر از حفظ سلامتی و جان انسان ها وجود ندارد، حتی درآمد حاصله از اجرای طرح ترافیک تهران!