کد خبر : 250455 تاریخ : ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۴ تير - 00:32
وجود واکسن های طبیعی در بدن انسان منبع: مدیکال اکسپرس / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- گلبول های قرمز بیشتر از ریه ها در انتقال اکسیژن به اعضای بدن نقش دارند.  آن ها هم چنین با گرفتن عوامل بیماری زا بر روی سطوح بدن، خنثی کردن آن ها و ارائه سلول های ایمنی در طحال و کبد به بدن در مبارزه با عفونت ها کمک می کنند.

اخیراً توانایی ذاتی سلول های قرمز خون در انتقال پاتوژن های پیوست شده به سلول های ایمنی بدن کشف شده است و این مطالعه درهای مهیجی از تحولات آینده در زمینه استفاده از سلول های انسانی برای درمان و پیشگیری از بیماری را باز می کند.

اکنون، تیمی از محققان مؤسسه مهندسی بیولوژیکی "بیوسی وایس" هاروارد از این توانایی ذاتی گلبول های قرمز در ساخت یک فناوری پلت فرم برای تولید آنتی ژن استفاده می کنند.

در طحال انسان نیز سلولی به نام (APC) وجود دارد که پاسخ ایمنی در برابر تهاجم ویروس ها ایجاد می کند. این سلول با موفقیت رشد تومورهای سرطانی در موش ها را کُند می کند و هم چنین به عنوان یک ترکیب کمکی سازگار برای انواع واکسن ها مورد استفاده قرار می گیرد.

"سمیر میراگروتی" پزشک در این خصوص گفت: طحال یکی از بهترین اندام های بدن است که می تواند ایمنی بدن را تأمین کند، زیرا این ماده از معدود اندام هایی است که گلبول های قرمز و سفید به طور طبیعی در آن تعامل دارند.

استفاده از گلبول های قرمز به عنوان داروها برای درمان بیماری ها ایده جدیدی نیست. تیم تحقیقاتی "میراگوتری" به دنبال دستیابی به اطلاعاتی درخصوص چگونگی به دست آوردن آنتی ژن ها توسط سلول های قرمز خون برای مقاومت بدن داشتند.

آن ها نانوذرات پلی استایرن را با اووالبومین که یک پروتئین آنتی ژنتیک است و موجب ایجاد پاسخ ایمنی خفیف می شود، پوشش دادند و سپس آن ها را با گلبول های قرمز به موش ها تزریق کردند. نسبت 300 نانوذره به ازای هر سلول خونی منجر به بیشترین تعداد نانوذرات متصل به سلول ها شد.

بدن انسان گنجینه ای از راه حل های ظریف برای حل مشکلات و بیماری ها دارد و بشر هنوز در مراحل ابتدایی شناسایی آن ها برای بهبود کیفیت زندگی دارد.

 

سه شنبه ۱۴ جولای ۲۰۲۰

(برابر با ۲۴ تیر ۱۳۹۹)