کد خبر : 250521 تاریخ : ۱۳۹۹ جمعه ۲۷ تير - 18:46
قیمت های بی منطق در بازار مسکن! فرهاد بیضایی / کارشناس مسکن

نوآوران آنلاین- حواشی بازار مسکن امروزه پر رنگ تر از متن شده است و دلالان به بازیگران اصلی این حوزه تبدیل شده اند.

این در حالی است که با توجه به اهمیت بازار مسکن و نقش اساسی آن در زندگی خانوارها باید با تدبیر بیشتری در این زمینه از سوی دولت مواجه بودیم و شرایط مناسب تری حاکم می شد. متأسفانه این اتفاق نیفتاد و اکنون بازار مسکن گرفتار التهاباتی شده است که نمی توان پیش بینی کرد چه زمانی رفع خواهند شد و بازار روی خوش آرامش را خواهد دید یا خیر.

علت این عدم قدرت پیش بینی، نبود سیاست هایی متناسب با وضعیت اقتصادی موجود است. در حال حاضر اقتصاد ما از درون گرفتار مشکلاتی است که تأثیر آن ها را بر بازار مسکن به خوبی می توان مشاهده کرد. مشکلاتی که اگر با مدیریت مناسب مواجه می شدند امروز وضعیت تا این حد دشوار نبود. وجود مسائل اقتصادی در همه اقتصادها امری طبیعی است، اما در زمینه نیازهای ضروری هم چون مسکن، دولت ها کمک های بسیاری به مردم می کنند، اما در کشور ما نه تنها نظارتی بر بازار مسکن نیست بلکه ممانعتی نیز از رشد قیمت ها صورت نمی گیرد و همین امر موجب دامن زدن به التهابات بازار مسکن می شود. در حال حاضر نیز بازار مسکن از قیمت های بی منطقی رنج می برد که اصلاً توجیه اقتصادی ندارند.

خانوارها اکنون قربانی قیمتگذاری های بدون پشتوانه ای شده اند که دلالان رقم زده اند.

متأسفانه مبنایی برای تعیین قیمت املاک در اقتصاد ما وجود ندارد و این مشکل اکنون هم چون زخمی سر باز کرده است و اتفاقات تلخی را رقم زده است.

مسکن در کشور ما همواره از قیمت بالایی برخوردار بوده است، اما اکنون به گونه ای شده است که دیگر هیچ کس نمی تواند امید به خانه دار شدن داشته باشد. این اتفاق تلخی است که مردم ما از مهم ترین نیازشان محروم هستند. علاوه بر خرید مسکن در بازار اجاره بها نیز قیمت ها سر به فلک کشیده است و مردم تحت فشار مالی بسیاری هستند. در شرایط کنونی نیز بحث هایی درخصوص اخذ مالیات از خانه های خالی مطرح است که باید گفت مشکلی از مردم رفع نمی کند؛ چرا که مسأله اصلی، بالا بودن قیمت ملک است که باید توسط دولت اقداماتی در جهت رفع آن صورت گیرد.