کد خبر : 250762 تاریخ : ۱۳۹۹ يکشنبه ۵ مرداد - 20:03
اقتصاد ایران قفل شده است آلبرت بغزیان / استاد دانشگاه

نوآوران آنلاین- یکی از نقص های اصلی اقتصاد ایران که طی سال های اخیر به خوبی همگان شاهدش بوده اند، میزان تأثیرپذیری بالا از عوامل مختلف است.

به طوری که می توان گفت در واقع نبود مدیریت کارآمد و متناسب با وضعیت کنونی موجب شده تا اوضاع از کنترل مسؤولان خارج شود. علت اصلی بروز بسیاری از مشکلات نیز در همین امر نهفته است که اداره کشور از دست برخی مدیران اقتصادی خارج شده است. با توجه به اهمیت بالای این حوزه و میزان اثرپذیری معیشت مردم از آن، باید سیاست ها به گونه ای منسجم پیش می رفت که اقتصاد ایران روزهای درخشانی را ببیند نه روزهایی که عوامل مهم و غیر مهم بتوانند آن را به سمت و سوی نامناسبی پیش ببرند.

فرمان اقتصاد اکنون از دست مدیران رها شده است و نمی توانند شرایط را به قبل بازگردانند. در بروز این شرایط تا حدی شیوع کرونا مؤثر بوده است، اما نه آن چنان که بتوان گفت علت اصلی مشکلات کنونی ماست.

بسیاری از کشورها که اقتصادشان در کنترل دولت های شان بود موفق شدند تورم را کنترل کنند و اجازه ندهند کرونا همه وجوه و ابعاد اقتصاد را تحت تأثیر قرار دهد. در واقع باید گفت آن دولت ها موفق شدند اقتصاد را به گونه ای در حیطه اختیار خود بگیرند که مردم شان تورم شدید را احساس نکنند و بتواند از این مرحله نیز عبور کنند.

در تمام دورانی که کشورهای اروپایی اقدام به قرنطینه شهرها کردند سیاست هایی برای ارائه مواد غذایی ضروری و کمک های مادی به شهروندان عملیاتی شد و قرنطینه فشار مالی سنگینی بر مردمان شان وارد نکرد.

اما متاسفانه نبود زیرساخت های اقتصادی مناسب در کشور ما موجب شد تا اصلا امکان قرنطینه شهرها وجود نداشته باشد و با وجود این که بسیاری از مشاغل امکان حضور در محل کار و فعالیت داشتند اما به شدت با مشکل کاهش درآمد مواجه شدند.

قاعدتاً در شرایطی هم چون اکنون که اقتصاد قفل شده است بسیاری از فعالیت های اقتصادی نیز تحت تأثیر قرار می گیرند و گره کوری در اقتصاد ایجاد می شود که تا مدت ها بعد نیز قابل رفع نخواهد بود.