کد خبر : 250835 تاریخ : ۱۳۹۹ چهارشنبه ۸ مرداد - 15:16
موسیقی کودکان را باهوش نمی کند منبع: مدیکال اکسپرس/ ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- براساس مطالعه منتشر شده در (Memory & Cognition) آموزش موسیقی تأثیر مثبتی در مهارت های شناختی کودکان مانند حافظه و پیشرفت تحصیلی مانند ریاضی، خواندن یا نوشتن ندارد.

کارآزمایی های تحقیقاتی قبلی که به منظور بررسی ارتباط علیت بالقوه بین آموزش موسیقی و بهبود عملکرد شناختی و آکادمیک انجام شده است به نتیجه گیری ناهماهنگ رسیده اند. برخی اظهار داشتند که ممکن است بین آموزش موسیقی و عملکرد بهتر شناختی و آکادمیک ارتباط برقرار شود و سایرین اعتقاد دارند که تأثیر کمی دارد.

محققانی هم چون "جیووانی سالا" در دانشگاه بهداشت "فوجیتا" شواهد تجربی موجود را در مورد تأثیر آموزش موسیقی بر تأثیر آموزش موسیقی بر مهارت های شناختی غیر موسیقی کودکان و پیشرفت تحصیلی مورد بررسی قرار دادند.

آن ها دریافتند که آموزش موسیقی صرف نظر از نوع مهارت (مانند کلامی، غیر کلامی، مرتبط با سرعت و غیره)، سن شرکت کنندگان و مدت زمان آموزش موسیقی در افزایش مهارت های شناختی یا دانشگاهی بی اثر است.

هنگام مقایسه بین مطالعات فردی که در متاآنالیز آن ها وجود دارد، نویسندگان دریافتند که مطالعات با طرح مطالعاتی با کیفیت بالا مانند مواردی که از گروه کنترل فعال استفاده می کنند و کودکانی که موسیقی نمی آموزند، اما در عوض مهارت متفاوتی یاد گرفته اند، مانند رقص یا ورزش، هیچ تاثیری از آموزش موسیقی بر عملکرد شناختی یا دانشگاهی نشان نداد. تأثیرات کوچک در مطالعاتی مشاهده شد که شامل کنترل نمی شد و یا شرکت کنندگان در گروه های کنترل (گروه هایی که آموزش های مختلف یا بدون آموزش داشتند) و گروه مداخله (گروه هایی که آموزش موسیقی دریافت کرده بودند) تصادفی نکردند.

"جیووانی سالا" گفت: مطالعه ما نشان می دهد که ایده مشترک مبنی بر این که" موسیقی کودکان را باهوش تر می کند نادرست است.

این بدان معنی است که آموزش موسیقی تنها با هدف تقویت مهارت های شناختی یا دانشگاهی کودک ممکن است بی معنی باشد.

در حالی که مغز می تواند به گونه ای آموزش داده شود که اگر شما موسیقی بازی می کنید، در موسیقی بهتر می شوید. این مزایا به گونه ای تعمیم نمی یابد که اگر شما موسیقی را یاد بگیرید، در ریاضی نیز بهتر می شوید.

خوش بینی محققان درباره مزایای آموزش موسیقی غیر موجه است و ممکن است ناشی از سوء تفسیر داده های تجربی قبلی باشد.

البته آموزش موسیقی ممکن است به دلیل بهبود مهارت های اجتماعی یا عزت نفس برای کودکان مفید باشد.

محققان هشدار می دهند که مطالعات بسیار کمی برای دستیابی به نتیجه گیری قطعی در مورد اثرات مثبت احتمالی آموزش موسیقی بر خصوصیات غیر آکادمیک یا شناختی انجام شده است و راه های جایگزین بالقوه مربوط به فعالیت های موسیقی ممکن است ارزش کاوش داشته باشد.

 

چهارشنبه ۲۹ جولای ۲۰۲۰

(برابر با ۸ مرداد ۱۳۹۹)