کد خبر : 250845 تاریخ : ۱۳۹۹ پنج شنبه ۹ مرداد - 15:10
خطر ابتلاء به سرطان روده با قرار گرفتن شبانه در معرض نور آبی منبع: مدیکال اکسپرس / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- چراغ آبی به یک مؤلفه مهم ارزشمند روشنایی در فضای باز شهری تبدیل شده است. اما چگونه می تواند بر سلامتی ما اثر بگذارد؟ تیمی به سرپرستی موسسه بهداشت جهانی بارسلونا (ISGlobal) اولین مطالعه ارتباط بین قرار گرفتن در معرض شبانه در معرض نورهای مصنوعی در فضای باز و سرطان کولورکتال را انجام داده است. این یافته ها نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض طیف نور آبی ممکن است خطر ابتلاء به این نوع سرطان را افزایش دهد.

مطالعات قبلی نشان می دهد ارتباط بین قرار گرفتن در شب در معرض نورهای مصنوعی - به ویژه نور آبی - و تأثیرات منفی بر سلامتی از جمله اختلالات خواب، چاقی و افزایش خطر ابتلاء به انواع مختلف سرطان به ویژه در کارگران شیفت شب وجود دارد. نور آبی طیف وسیعی از طیف نوری قابل مشاهده است که توسط اکثر LED های سفید و بسیاری از صفحه نمایش تبلت و تلفن منتشر می شود. مطالعه قبلی توسط ISGlobal ارتباط بین قرار گرفتن در معرض نور آبی در شب و افزایش خطر ابتلاء به سرطان پستان و پروستات را نشان داد.

مانولیس کوگیناس مدیر علمی Severo Ochoa توضیح داد: با استفاده از همان روش قبلی مطالعه قبلی، تصمیم گرفتیم رابطه بین قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی و سرطان کولورکتال، سومین نوع شایع سرطان در سراسر جهان پس از سرطان ریه و پستان را تحلیل کنیم.

آژانس بین المللی تحقیقات سرطان در سازمان جهانی بهداشت (IARC) کار شیفت شب را برای انسان سرطان زا طبقه بندی می کند که با سرطان سینه، پروستات و کولورکتال و با بیشترین خطر همراه است.

محققان، داده های به دست آمده از طریق پروژه MCC-Spain را در مورد حدود 2000 بزرگسال در بارسلونا و مادرید تجزیه و تحلیل کردند که از این تعداد 660 نفر مبتلا به سرطان کولورکتال و بقیه به طور تصادفی از جمعیت محلی انتخاب شدند. افراد دارای سابقه شیفت کاری شبانه از مطالعه حذف شدند. سطح شب از نور مصنوعی در فضای باز با استفاده از تصاویر ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) تعیین شد.

نتایج نشان داد که شرکت کنندگان با بیشترین میزان تماس در معرض نور آبی 60 درصد بیشتر از سایرین در معرض خطر سرطان روده بزرگ بودند.

کوگویناس توضیح می دهد: قرار گرفتن در معرض نور در شب به ویژه نور طیف آبی، بسته به شدت و طول موج نور می تواند تولید و ترشح ملاتونین را کاهش دهد.

از آن جا که قرار گرفتن در معرض نور با استفاده از تصاویر ماهواره ای تخمین زده می شود، این محاسبه رفتارهای فردی مانند استفاده از کرکره نورد را در نظر نگرفته است که در اسپانیا و سایر کشورهای مدیترانه رایج است. بنابراین، تخمین میزان قرار گرفتن در معرض را می توان تفسیر کرد که میزان نوری که افراد هنگام خارج از خانه خود در معرض دید قرار می گیرند - یک الگوی رایج در اسپانیا - و در داخل خانه های خود قبل از بستن کرکره ها و رفتن به رختخواب است.

کوگویناس اظهار داشت: نگرانی فزاینده ای درباره اثرات نور بر روی اکوسیستم ها و سلامت انسان وجود دارد. تحقیقات در مورد اثرات احتمالی قرار گرفتن در معرض نور هنوز در مراحل ابتدایی خود است ، بنابراین کار بیشتری برای تهیه توصیه های مبتنی بر شواهد برای جلوگیری از پیامدهای نامطلوب انجام شده است.

 

پنج شنبه ۳۰ جولای ۲۰۲۰

(برابر با ۹ مرداد ۱۳۹۹)