کد خبر : 250846 تاریخ : ۱۳۹۹ پنج شنبه ۹ مرداد - 17:13
سرماخوردگی از شدت ابتلاء به کرونا می کاهد منبع: مدیکال اکسپرس / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- تحقیقات پیرامون ژنتیک مولکولی (MPIMG) نشان می دهد که برخی از افراد سالم دارای سلول های ایمنی هستند که قادر به شناسایی ویروس کرونا می باشند. دلیل این امر را می توان در عفونت های قبلی هم چون ابتلاء به سرماخوردگی مشاهده کرد.

چرا برخی از افراد به دنبال کوچک ترین عفونت با علائم شدید مواجه می شوند؛ در حالی که برخی دیگر چنین شرایطی را تجربه نمی کنند؟ پاسخ این سوال چند لایه و موضوع تحقیقات فشرده است. در حال حاضر توسط تیمی از محققان Charité و MPIMG یکی از عوامل مهم بالقوه شناسایی شده است.

قرار گرفتن در معرض سرماخوردگی پیش از ابتلاء به کرونا بی ضرر و بلکه مفید خواهد بود؛ چرا که میزان ترشح آنتی بادی و فعالیت گلبول های سفید برای تنظیم پاسخ ایمنی بدن به سرماخوردگی، تأثیرات خوبی بر سیستم ایمنی بدن می گذارد. دلیل احتمالی این امر، شباهت های ساختاری خاصی است که میان ویروس ها وجود دارد.

محققان در مطالعه خود سلول های ایمنی بدن 18 بیمار مبتلا به کووید 19 را که تحت درمان قرار گرفتند جدا کردند. آن ها همچنین سلول های ایمنی بدن را از خون 68 فرد سالم که هرگز در معرض کرونا قرار نگرفته بودند جدا کردند. محققان سپس این سلول های ایمنی را با استفاده از قطعات کوچک مصنوعی پروتئین ها که باعث می شوند ویروس بتواند وارد سلول های انسانی شوند، تحریک کردند. محققان پس از آن آزمایش کردند که آیا سلول های T-helper با تماس با این قطعات پروتئین فعال می شوند یا خیر. آن ها دریافتند که در 15 نفر از 18 بیمار مبتلا به کرونا این مورد اتفاق افتاد و این دقیقاً همان چیزی بود که انتظار داشتند.

این واقعیت که همه بیماران مبتلا به کرونا این پاسخ سلول T-helper را به قطعات ویروسی نشان نداده اند، احتمالاً به این دلیل است که سلول های T نمی توانند در خارج از بدن انسان در طی یک مرحله حاد یا خصوصاً شدید یک بیماری فعال شوند.

با این حال پزشکان از پیدا کردن سلول های کمکی حافظه T که قادر به شناسایی کووید 19 در خون افراد سالم بودند، شگفت زده شد. از مجموع 68 فرد سالم مورد آزمایش 35 درصد یعنی در مجموع 24 مورد مشاهده شد.

در حقیقت، محققان متوجه شده اند كه سلول های ایمنی بیماران کرونایی نسبت به سلول های ایمنی افراد سالم واکنش نشان می دهند. سلول های T-helper در افراد سالم به دلیل قرار گرفتن در معرض كروناویروس های آندمیك هم چون "سرماخوردگی " به کروناویروس واکنش نشان می دهند.

یكی از خصوصیات سلول های T-helper این است كه آن ها نه تنها توسط عامل بیماری زا بلکه با "تناسب دقیق " فعال می شوند و توسط عوامل بیماری زا با "شباهت كافی" نیز فعال می شوند.

 

پنج شنبه ۳۰ جولای ۲۰۲۰

(برابر با ۹ مرداد ۱۳۹۹)