کد خبر : 250848 تاریخ : ۱۳۹۹ جمعه ۱۰ مرداد - 03:29
بهبود عملکرد عروق قلب با داروی کاهش کلسترول منبع: مدیکال اکسپرس / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- در یک مطالعه مقدماتی مبتلایان به HIV که سطح کلسترول آن ها بالاست، مورد بررسی قرار گرفتند و محققانی هم چون "جان هاپکینز" دریافتند که یک دوره شش هفته ای از یک داروی کاهش دهنده کلسترول باعث بهبود عملکرد عروق کرونر می شود که اکسیژن رسانی به قلب را تأمین می کند.
داروی مورد استفاده یک مهار کننده به نام
 PCSK9است که پروتئین درگیر در متابولیسم کلسترول را کاهش می دهد. این میزان در افراد مبتلا بهHIV  و در افراد مبتلا به کلسترول بالا بیشتر است.

در حال حاضر افراد مبتلا به HIV داروهای ضد ویروسی دریافت می کنند و به ندرت به علت خود ویروس جان شان را از دست می دهند. با این حال همین افراد در نتیجه التهاب مزمن ناشی از ویروس، خطر ابتلاء به بیماری های قلبی و عروقی را دارند و به طور قابل توجهی بیشتر از جمعیت عمومی در اثر بیماری قلبی و عروقی می میرند.

در مطالعه ای که در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شد، محققان نشان دادند که با بهبود عملکرد، می توان راهی برای محدود کردن خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در کسانی که مبتلا به HIV و سایر عوامل خطر قلبی عروقی مانند کلسترول بالا هستند، ایجاد کرد.

"جان هاپکینزگ گفت: ما فرض كردیم كه PCSK9 با واسطه پاسخ التهابی كه علاوه بر اثرات آن بر متابولیسم كلسترول باعث اختلال در عملکرد عروق نیز می شود و ما این ایده را با مهار كننده پروتئین آزمایش كردیم تا بدانیم كه آیا این امر می تواند به افرادی كه دارای اختلال در عملکرد رگ های خونی هستند كمك كند.

برای این مطالعه به 19 نفر مبتلا به HIV و 11 نفر مبتلا به لیپید خون بالا به مدت شش هفته داروی evolocumab که مهار کننده PCSK9 است، داده نشد. در شروع مطالعه و پیروی از دوره درمانی، این تیم از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی قلبی (MRI) برای اندازه گیری مساحت و جریان خون در شریان کرونر مناسب در حالت استراحت و در حین انجام یک تمرین دست استفاده کردند. هنگامی که افراد سالم آزمایش را انجام می دهند، شریان کرونر به تمرین پاسخ می دهد و ناحیه آن افزایش می یابد و باعث می شود خون بیشتری جریان یابد. در افراد دارای اختلال در عملکرد رگ های خونی، مانند افراد مبتلا بهHIV  یا کلسترول بالا شریان بزرگ تر نمی شود یا حتی ممکن است دچار انقباض شود. بنابراین، جریان خون در کسانی که اختلال در عملکرد رگ های خونی دارند، یکسان است و کاهش می یابد.

 

جمعه ۳۱ جولای ۲۰۲۰

(برابر با ۱۰ مرداد ۱۳۹۹)