کد خبر : 250853 تاریخ : ۱۳۹۹ جمعه ۱۰ مرداد - 20:30
عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در گفت و گو با نوآوران تأکید کرد: ایمنی گله‌ای؛ غیر ایمن ترین راهکار مقابله با کرونا دومینویی که اکنون از انتقال ویروس کرونا در دنیا راه افتاده است، مشخص نیست تا کجا قصد دارد ادامه دهد و مردم را گرفتار خود کند. هر روز با آمارهای متفاوت و جهش یافته ای از تعداد مبتلایان مواجه هستیم که به واقع می توان گفت نگران کننده است. از سوی دیگر در زمینه میزان مواردی که به مرگ منجر می شوند نیز باید گفت وضعیت واقعاً اسفبار است و باید مانع از تداوم این روند شد که تحقق آن مستلزم سیاستگذاری بر مبنای سنجش شرایط و در نظر داشتن تبعات هر گونه تصمیم گیری در وضعیت کنونی جامعه است. کشور ما اکنون در شرایط حساسی قرار دارد که هر اقدامی، نیاز به کار کارشناسی شده دارد و باید در تصمیم سازی ها همه جوانب را در نظر داشت. بازگشایی بسیاری از بخش های کشور خواه نا خواه این تصور را در اذهان ایجاد کرد که خطر کرونا رفع شده است و اکنون با ویروسی بی جان که قدرت شیوع ندارد و جدی نیست مواجه هستیم؛ این در حالی است کووید 19 اکنون قوی تر از گذشته افراد را قربانی خود می کند و قدرت تاب آوری بیشتری در بدن افراد یافته است. در چنین شرایطی شوخی پنداشتن کرونا در حقیقت شوخی با جان مردم است. تداوم چنین وضعیتی شرایط ناگواری را رقم خواهد زد. از این رو انتظار می رود مسؤولان چاره ای برای خروج از این وضعیت بیاندیشند.

نوآوران آنلاین- در همین خصوص به گفت و گو با دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا پرداختیم که مشروح آن تقدیم مخاطبان گرامی می شود.

 

* با توجه به آمارها و روند شیوع کرونا در ایران می توان گفت اکنون ایمنی گله ای در برابر ویروس کرونا در حال تحقق است. شما شرایط فعلی را چطور ارزیابی می کنید؟

 

در شرایط کنونی کرونا در همه جوامع شیوع گسترده ای داشته است و کشور ما نیز این امر مستثنی نیست. ویروس کرونایی که اکنون در ایران قربانیان بسیاری گرفته است به نظر می رسد که شدیدتر از ویروسی است که در چین شیوع یافته بود. از این رو ضروری است با توجه به تقویت کووید 19 مراقبت های بهداشتی نیز با دقت و جدیت بیشتری صورت گیرد. در حال حاضر این ویروس قوی شده و توانسته جان بسیاری از افراد را در سراسر دنیا بگیرد. تا زمانی که واکسنی برای درمان آن به طور قطعی ساخته نشده است تنها راهکار مفید، جلوگیری از گسترش کروناست. در این زمینه هم شهروندان و هم مسؤولان باید بهداشت فردی و عمومی را مورد توجه قرار دهند. بهتر بود مسؤولان ما شرایطی برای کاهش خروج افراد از منزل ایجاد می کردند تا نیازی به حضور در اجتماعات انسانی نباشد و این ویروس هر چه سریع تر از بین برود. تا زمانی که هم چنان تردد در سطح شلوغ است و وسائل حمل و نقل عمومی روزهای پر ازدحامی را تجربه می کنند مبارزه با این ویروس دور از انتظار است؛ چرا که زنجیره انتقال هم چنان وجود دارد و قطع نشده است. باید اقداماتی در زمینه قطع این زنجیره صورت گیرد. در حال حاضر علاوه بر آمارهای رسمی در خصوص مبتلایان به کرونا با افراد ناقلی مواجه هستیم که فاقد هیچ گونه علامتی هستند و نقش مهمی در انتقال ویروس به سایر افراد دارند. با توجه به این شرایط می توان گفت میزان شیوع کرونا در ایران به قدری رشد یافته است که کشور در حال حرکت به سمت ایمنی گله ای است و این امر مخاطرات خاص خود را خواهد داشت؛ چرا که در این میان افرادی که دارای بیماری های زمینه ای و سیستم ایمنی ضعیف هستند نمی توانند به خوبی به مقابله با این ویروس بپردازند و نهایتاً قربانی می شوند. به همین جهت باید گفت اقدامات پیشگیرانه هم چنان از اهمیت بالایی برخوردار هستند و نمی توان با امید به این که ایمنی گله ای، جامعه را در برابر ابتلاء به کرونا مصون می کند از رعایت مراقبت های بهداشتی صرف نظر کرد و به استقبال کرونا رفت. در حال حاضر آمارها افزایش یافته است و شرایط بیمارستان ها به گونه ای است که بسیاری از کادر درمان نیز گرفتار شده اند و ادامه خدمت رسانی در چنین شرایطی بسیار دشوار است. از این رو انتظار می رود مردم با رعایت پروتکل های بهداشتی و امتناع از حضور در مراکز شلوغ و سربسته مانع از تداوم شیوع کووید 19 شوند.

 

* پیش بینی می کنید که چه زمانی واکسن کرونا ساخته شود؟

 

تا کنون چندین کشور در رابطه با ساخت واکسن به نتایجی دست یافته اند، اما نمی توان به طور قاطع اظهار کرد که در زمینه ساخت واکسن نهایی کرونا توفیق یافته اند و از این پس بشر قادر به نابودی این ویروس خواهد بود. در رابطه با ساخت واکسن و پیش بینی در این خصوص هنوز زود است و به این دلیل که ویروس کووید 19 هر روز با یک ویژگی جدید بروز می کند و رفتارهای متفاوتی را در بدن افراد مختلف از خود نشان داده است، بهتر است در شرایط کنونی فقط بر رعایت نکات بهداشتی هم چون استفاده از ماسک، ضدعفونی کردن دست ها و هم چنین حفظ فاصله فیزیکی تأکید کنیم. امیدواریم پیش از آغاز فصل سرما و شیوع آنفلوانزای فصلی شاهد تغییرات مثبت و نتایج خوبی در زمینه ساخت واکسن باشیم تا به این ترتیب از شیوع گسترده ویروس کرونا و آنفلوانزای فصلی جلوگیری کنیم. در زمینه داروهای دیگر که عنوان شده درمانی برای کرونا هستند باید خاطرنشان کنم که نمی توان گفت همه مبتلایان به کرونا با مصرف داروی "رمدسیویر" و "دگزامتازون" درمان می شوند. ممکن است این داروها در برخی افراد پاسخگو نباشد و یا شدت ویروس کرونا به قدری قوی باشد که استفاده از آن ها تأثیری بر سیستم ایمنی بدن افراد نداشته باشد. به عنوان مهم ترین نکته، مجدد بر اصل مهم رعایت فاصله فیزیکی بین افراد و عدم حضور در اجتماعات انسانی تأکید می کنم و امیدوارم که هر چه سریع تر زنجیره انتقال این ویروس با همراهی و کمک همگان قطع شود.