کد خبر : 250860 تاریخ : ۱۳۹۹ شنبه ۱۱ مرداد - 01:26
دشواری در پردازش احساسات؛ پیامد آسیب به مخچه منبع: مدیکال اکسپرس / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- مخچه که گاه توسط ترجمه لاتین آن به عنوان "مغز کوچک" خوانده می شود، نزدیک به ساقه مغز واقع شده و در زیر قشر مغز قرار دارد.

مخچه نقش چند جانبه ایفا می کند و به پنج حس ما و همچنین درد، حرکات، فکر و احساس کمک می کند.

در اصل این یک ورق مسطح با ضخامت کرپ که در صدها برابر خرد شده است تا بتواند در یک حجم جمع و جور حدود یک هشتم حجم قشر مغز قرار بگیرد. به همین دلیل سطح مخچه نسبت به قشر مغز به طور قابل توجهی کوچک تر است.

یک متخصص اعصاب و روان با استفاده از یک دستگاه به اسکن مغز پرداخت و کشف کرد که چین های محکم بسته بندی شده در واقع حاوی یک سطح مساوی برابر با 80 درصد از سطح قشر مغز است.

"مارتین سرنو" استاد روان شناسی و عصب شناس شناختی می گوید: این واقعیت که مخچه دارای سطح وسیعی می باشد، حاکی از تکامل رفتارها و شناخت های متمایز انسانی است که آن قدر گسترش یافته كه بسیار پیچیده است.

"سرنو" و همكارانش كشف كردند كه مخچه بسیار بزرگ تر از آن چه قبلاً تصور می شده است.

"سرنو" با همکاری کارشناسان تصویربرداری از انگلستان، هلند و کانادا از نرم افزار منبع آزاد سفارشی (FreeSurfer) استفاده کرد که در ابتدا با همکاران توسعه یافته بود. این نرم افزار همچنین قشر مخچه را آشکار می کند و به هم می ریزد تا آن را به سطح تکامل هر قارچ فردی - یا برگ نازک مانند برابر - تجسم کند.

"سرنو" یکی از پیشگامان تصویربرداری از مغز است که از (MRI) ​​عملکردی برای کشف نقشه های تصویری در مغز استفاده کرده است. او متوجه شد وقتی مخچه کاملاً آشکار می شود، یک کرپ عجیب و غریب به طول چهار اینچ ایجاد می کند. تاكنون ما فقط مدل های خام از آن چه به نظر می رسید، داشتیم، اما اکنون نقشه کاملی از سطح مخچه، مانند شهرها، ایالت ها و ایالت ها داریم.

تحقیقات قبلی نشان داد گر چه شباهت های زیادی بین قشر مغز و مخچه وجود دارد، اما یک تفاوت اساسی پر رنگ جلوه می کند. در قشر مغز، مناطقی که قسمت های مختلف بدن را نشان می دهند از نظر نظم تقریباً درست مانند بدن واقعی قرار گرفته اند، اما در مخچه، آن ها به طور تصادفی قرار گرفتند. بنابراین مخچه برای ترسیم و هماهنگی اطلاعات از قسمت های نامنظم بدن تنظیم شده است.

وی افزود: جالب است که در بخش های شناختی مخچه، شباهت هایی با "سوماتوتوپی شکسته" وجود دارد و می تواند به پشتیبانی از عملکردهای شناختی بسیار پیچیده، مانند زبان یا استدلال انتزاعی کمک کند.

وقتی به شناخت لازم برای نوشتن مقاله علمی یا توضیح یک مفهوم فکر می کنید، باید منابع مختلفی را به دست آورید و این دقیقاً چگونگی کارکرد مخچه است.

تاکنون تصور می شد مخچه عمدتاً در کارکردهای اساسی مانند حرکت دخیل است، اما گسترش آن با گذشت زمان و ورودی های جدید آن از مناطق قشر مغزی درگیر در شناخت، نشان می دهد که می تواند مفاهیم پیشرفته ای همچون معادلات ریاضی را نیز پردازش کند.

شواهد جدیدی وجود دارد مبنی بر این که افرادی که مخچه شان آسیب دیده است، در پردازش احساسات مشکل دارند.

 

شنبه ۱ آگوست ۲۰۲۰

(برابر با ۱۱ مرداد ۱۳۹۹)