کد خبر : 250896 تاریخ : ۱۳۹۹ شنبه ۱۱ مرداد - 22:07
تأثیر زمان وعده های غذایی بر ریتم بدن و سلامت متابولیک منبع: مدیکال اکسپرس / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- تقریباً هر سلول بدن 24 ساعت خاص خود را دارد و تحقیقات جدید دانشکده پزشکی پرلمن در دانشگاه پنسیلوانیا، نحوه تعامل این ساعت ها با یک دیگر و نقش اساسی آن را در سلامت متابولیسم فرد نشان می دهد. تحقیقات نشان داده است کارگران شیفت شب هنگامی که ساعت های داخلی آن ها با یک دیگر هماهنگ نمی شوند و همچنین به دلیل زمان نامنظم خوردن غذا، از چاقی و دیابت رنج می برند. تعامل بین ساعت های داخلی و برنامه های غذایی و به طور خاص، تأثیر گسترده ای بر سلامت عمومی دارد.  اکنون، در یک مطالعه جدید، تیمی از محققان به سرپرستی "میچل لازار" پزشک بیماری های متابولیک و مدیر مؤسسه "پن" برای دیابت، چاقی و ... متابولیسم، نور جدیدی را در این سؤال پرتاب می کند.

"لازار" می گوید: ساعت های داخلی مغز نظم موجود در بافت های محیطی را همزمان می كنند و سوء استفاده از این سیستم با اختلال در متابولیک همراه است، اما چگونگی کنترل محیط و عوامل ژنتیکی ساعت ها در بافت محیطی و این که آیا ارتباط بین ساعت ها در انواع مختلف سلول وجود دارد، تا حد زیادی ناشناخته است.

تیم لازار به سرپرستی دکتر "گوانگ" مدلی ایجاد کردند که به طور خاص می تواند ساعت داخلی را در سلول های کبد که مرکز متابولیکی بدن است، مختل کند. در نتیجه این اختلال، محققان تجمع تری گلیسیرید در خون را مشاهده کردند که خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و سکته مغزی را افزایش می دهد. این نتایج حاکی از اهمیت ساعت های داخلی در بافت محیطی کبد در حفظ هموستاز متابولیک است.   

گوانگ گفت: "کشف ما در ارتباطات ساعت بین انواع سلول های مختلف بسیار هیجان انگیز است زیرا نشان می دهد روشی است که ریتم های بدن هماهنگ هستند."

 

یک شنبه ۲ آگوست ۲۰۲۰

(برابر با ۱۲ مرداد ۱۳۹۹)