کد خبر : 250961 تاریخ : ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۳ مرداد - 20:10
نوآوران در گفت و گو با رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران بررسی کرد بایدها و نبایدهای برگزاری کنکور آرزو قادری / روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- کنکور همواره یکی از مهم ترین دغدغه های خانواده ها بوده است. این دغدغه پیش تر پیرامون کسب رتبه علمی مناسب توسط فرزندان و موفقیت در پذیرش رشته محل های مورد علاقه شان بوده است، اما اکنون این دغدغه شکل دیگری به خود گرفته است.

در حال حاضر بسیاری از والدین نگران ابتلای فرزندان شان به کرونا هستند که حضور در آزمون پر جمعیتی هم چون کنکور ریسک انتقال کرونا را به شدت افزایش می دهد.

باید گفت این نگرانی به جاست و خانواده ها حق دارند که در این زمینه نگران باشند؛ چرا که ویروس کرونا شوخی نیست. ابتلای هر یک از داوطلبان کنکور به این ویروس به منزله قدرت انتقال شان به خانواده های شان هست و به این ترتیب شاهد رشد تصاعدی ابتلاء به کووید 19 خواهیم بود. قطعاً در این بین علاوه بر مبتلایان، قربانیان زیادی نیز خواهیم داشت که این آسیب قابل جبران نخواهد بود.

در همین خصوص به گفت و گو با دکتر کوروش محمدی، رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران پرداختیم که از نظر می گذرد.

دکتر محمدی در گفت و گو با خبرنگار نوآوران با بیان این که در موضوع کرونا با پارادوکس هایی در رفتار دولت مواجه هستیم، اظهار داشت: برای نمونه برخی بخش ها را دولت تعطیل اعلام می کرد، اما ارگان یا نهاد دیگری این مصوبه را لغو می کرد که چنین رویه ای موجب سردرگمی و سلب اعتماد مردم شد. متأسفانه باید گفت در بین بخش های دولت هماهنگی بین بخشی و درون بخشی وجود ندارد و این ضعف بزرگی است که باید رفع شود.

وی با اشاره به این که همه دنیا کرونا را به عنوان یک واقعیت پذیرفته و جدی گرفته اند، گفت: کشورهایی که نگاه هیجانی کمتری به مسائل مهم داشتند به عنوان یک مسأله قابل پذیرش این موضوع را پذیرفتند که کرونا شوخی نیست و باید مانع از انتشار آن شوند و در این راستا اقداماتی در زمینه فعال کردن سیستم های خدماتی شان انجام دادند، اما متأسفانه در کشور ما مسؤولان با طرح شعار هیجانی "ما کرونا را شکست می دهیم" جامعه را سرگرم کردند و توجهی به این موضوع نداشتند که کرونا به راحتی قابل شکست نیست.

رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران با انتقاد از رفتارهای هیجانی مسؤولان نسبت به موضوع کرونا گفت: متأسفانه چنین برخوردهایی موجب شد تا مردم شرایط را عادی بدانند و به این ترتیب کرونا به شدت در ایران منتشر شد.

دکتر محمدی افزود: تعطیل کردن همه بخش های جامعه در بلندمدت مشکلاتی را برای کشور ایجاد خواهد کرد و بهتر بود که دولت به خوبی مردم را با خطرات کرونا آشنا می ساخت و با عدم عادی سازی کرونا در جامعه بر اجرای صحیح پروتکل های بهداشتی تأکید می کرد. یکی از بخش هایی که نمی توان آن را تعطیل کرد برگزاری کنکور است که در صورت عدم برگزاری این آزمون مهم طی سال های آینده با خلأهایی در زمینه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: با توجه به این شرایط باید این منطق را بپذیریم که هر تصمیمی که اتخاذ و اجرا می شود باید بر این محور باشد که کرونا واقعیتی است که خود به خود نابود نمی شود و هم چنین باید به این امر توجه داشته باشیم که قرار نیست با وجود کرونا هه فعالیت ها و بخش های کشور تعطیل شوند، بلکه باید مردم را با تجهیز به دانش سلامت، به سمت نبرد و البته سازگاری با این ویروس هدایت کنیم.

رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران با تأکید بر این که بخش های مختلف هم چون آموزش، فرهنگ و اقتصاد با رعایت پروتکل ها در چرخه فعالیت قرار بگیرند، گفت: قرار گرفتن در چرخه فعالیت به معنای به استقبال مرگ رفتن نیست. اگر واقعا اماکن تجمعی هم چون مدارس خطرناک هستند باید ضمن تعطیلی این بخش ها امکان آموزش مجازی را در کشور تقویت کنیم. در رابطه با بحث کنکور نیز باید گفت این مقطع باید با رعایت پروتکل های بهداشتی گذرانده شود. به اعتقاد من باید کنکور برگزار شود و نمی توان این مسابقه بزرگ علمی کشور را تعطیل کرد، اما باید این اقدام با رعایت پروتکل های بهداشتی، تمکین همه دستگاه ها به تصمیمات ستاد مقابله با کرونا و هم چنین حذف دستگاه های موازی در حوزه تصمیم گیری صورت گیرد.

دکتر محمدی افزود: مشکل اصلی ما این است که پروتکل ها به درستی اجرا نمی شوند و ما چوب اجرای ناصحیح قوانین را می خوریم. اگر در کشور ما قوانین به درستی اجرا شوند و همه بخش ها تابع تصمیمات ستاد مقابله با کرونا باشند تا این حد شاهد انتشار کرونا در کشورمان نبودیم. در بحث کنکور نیز با همین مشکل عدم اجرای پروتکل ها و سوء مدیریت در هماهنگی بخش های مختلف دولت مواجه شده ایم. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته دنیا این امر مشکل محسوب نمی شود؛ چرا که با جدی گرفتن پروتکل ها شرایطی برای جلوگیری از تعطیلی بخش های مختلف کشور در عین تضمین سلامت مردم ایجاد شده است.

وی با بیان این که در کشورمان هم در اجرای پروتکل ها دچار ضعف هستیم و هم در بخش ارائه خدمات نواقصی وجود دارد، عنوان کرد: می توان از روش های آنلاین به عنوان جایگزین برگزاری کنکور به صورت حضوری استفاده کرد، اما متأسفانه بسیاری از خانواده ها امکان دسترسی به گوشی هوشمند را ندارند و در این زمینه حقوق بسیاری از دانش آموزان تضییع می شود.

رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران راهکار رفع مشکلات را الزام و پایبندی همه دستگاه ها به قانون دانست و گفت: دولت نیز باید مشکلات معیشتی مردم را رفع کند. به عنوان نمونه می توان به اجبار استفاده از ماسک اشاره کرد که تأکید می شود باید همه ماسک بزنند، اما متأسفانه بسیاری از خانواده ها از نظر مالی قادر به تأمین ماسک برای همه اعضا به طور روزانه نیستند.