کد خبر : 250995 تاریخ : ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۴ مرداد - 17:24
تقویت اقتصاد با گردش چرخ های بخش تولید مهدی تقوی / اقتصاددان

نوآوران آنلاین- شاید خیلی ساده به نظر برسد که واحد پولی کشور دیگر تعیین کننده میزان تورم و قیمت ها در داخل کشور ما باشد. این روند قیمت‌گذاری که به پشتوانه نرخ ارز صورت می گیرد تا حدی دور از انتظار است؛ چرا که نشان از بی درایتی مسؤولان داخلی دارد.

در واقع باید گفت تأثیر بالای نرخ ارز بر اقتصاد ایران ناشی از ضعف زیرساخت هاست. افزون بر آن مسؤولان قادر به کنترل وضعیت اقتصادی کنونی نیستند و نمی توانند به وظایف و مسؤولیت های شان به درستی عمل کنند. به همین جهت شاهد خلأهایی در زمینه مدیریت بازار هستیم.

در شرایط کنونی این طور که از اوضاع برمی آید اقتصاد به حال خود رها شده است و نظارتی بر نحوه قیمت گذاری ها صورت نمی گیرد که این امر تهدید بزرگی برای اقتصاد خانوارها محسوب می شود؛ چرا که در نبود مدیریت قوی، چنان وضع آشفته ای ایجاد شده است که مردم اصلاً قادر به تأمین نیازهای ضروری شان نیستند و مجبور به حذف بسیاری از آن ها هستند.

نبود مدیریت صحیح در اقتصاد فقط به این جا ختم نمی شود و در سایر بخش ها هم چون تولید و صنعت که از اهمیت ویژه ای برخوردارند نیز شاهد بی اعتنایی مسؤولان هستیم. هیچ گونه حمایت مادی از تولیدکنندگان نمی شود و حتی با عدم مدیریت بازار ارز در مسیر حرکت رو به جلوی آن ها نیز سنگ اندازی می شود. در شرایطی که ارز رشد چندین برابری قیمت را تجربه می کند تولیدکنندگانی که با استفاده از آن اقدام به واردات مواد خام موردنیاز مصرفی شان می کنند با قیمت های بالایی مواجه می شوند و چاره ای جز گران کردن محصولات شان را ندارند.

در چنین شرایطی نمی توان گفت تولیدکنندگان گران فروشی می کنند؛ چرا که هزینه تولیدشان افزایش یافته است و برای این که کم تر متحمل زیان شوند بر قیمت محصولات شان می افزایند. تداوم چنین وضعیتی موجب می شود که موجی از گرانی در کشور راه بیافتد و تورم افزایش یابد. این در حالی است که اگر دولت بتواند ارز مورد نیاز تولیدکنندگان را فراهم کند امکان ورشکستگی و ضرر و زیان آن ها کاهش می یابد و وقتی چرخ های بخش تولید بچرخد در واقع پایه های اقتصاد کشور قوی می شود و در شرایط کنونی که امکان صادرات نفت فراهم نیست، بهترین راه برای درآمدزایی و جلوگیری از کسری بودجه صادرات محصولات غیرنفتی است که در این زمینه باید سطح کیفی و کمی تولیدات داخلی به نحوی باشد که در خارج از کشور تقاضا برای آن وجود داشته باشد.