کد خبر : 250996 تاریخ : ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۴ مرداد - 17:26
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت و گو با نوآوران مطرح کرد: شوک شدید قیمتی؛ پیامد تلاطمات ارزی آرزو قادری/ روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- طی سال های اخیر رشد قیمت ارز و اتفاقات تلخ پس از آن موجب شده تا تولیدکنندگان و صنعتگران نتوانند به طور مناسبی اقدام به تولید کنند؛ چرا که از یک سو تحریم ها کمبودهایی را برای شان رقم زده است و از دیگر سو نیز تأمین ارز برای واردات مواد مصرفی وضعیت بغرنجی را برای شان رقم زده است. تا جایی که اکنون بسیاری از آن ها ضمن انتقاد از سیاست های در پیش گرفته شده اعلام می کنند که فاصله زیادی تا ورشکستگی کامل ندارند. در بسیاری از بخش های تولیدی امروزه با تعدیل نیروی انسانی مواجه هستیم که به دلیل نبود منابع مالی برای پرداخت حقوق کارکنان صورت گرفته است.

متأسفانه همه دولت ها شعار رفع موانع تولید را مطرح می کردند، اما آن چه که در عمل اتفاق می افتاد نابودی این بخش از طریق عدم حمایت مادی آن هم با وجود گرانی نرخ ارز بود.

نه تنها بی توجهی به بخش های تولید و صنعت بلکه ایجاد برخی موانع بر سر راه آن ها اکنون به معضلی تبدیل شده که اقتصاد را در شرایط نامناسبی قرار داده است و برای عبور از این شرایط باید دولت اقداماتی متناسب با شرایط موجود انجام دهد و مسؤولان به این باور برسند که کلید حل مشکلات اقتصادی، تقویت تولید داخلی است.

در همین خصوص به گفت و گو با مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین پرداختیم که از نظر می گذرد.

 

* در حال حاضر که بازار ارز ملتهب است، کدام بخش ها بیشترین آسیب را می بینند؟

 

در شرایط کنونی که بازار ارز شرایط بسیار متلاطمی را طی می کند حوزه تولید بیش از سایر بخش ها آسیب می بیند؛ چرا که تولید محصولات مستلزم واردات مواد اولیه است و برای این اقدام احتیاج زیادی به دلار وجود دارد. رفع این نیاز ارزی تولیدکنندگان باید در دستور کار دولت قرار بگیرد و حتی به اولویتی تبدیل شود که همه در راستای اجرای آن تلاش کنند.

در کشور ما شرایط به گونه ای نیست که مواد اولیه به میزان کافی وجود داشته باشد و تولیدکنندگان بتوانند نیازشان را در داخل تأمین کنند. به همین جهت از مواد اولیه وارداتی در ازای پرداخت ارز استفاده می کنند. در حال حاضر پول واحدی که در مبادلات اقتصادی میان کشورها مورد استفاده قرار می گیرد دلار است و رشد نرخ آن موجب بروز مشکلات مالی برای تولیدکنندگان می شود؛ چرا که باید از طریقی ارز تهیه کنند و با آن به خرید مواد اولیه از خارج بپردازند. این امر موجب هجوم به بازار ارز و افزایش متقاضیان در این بازار می شود. طبیعتا بالا رفتن یکباره تقاضا برای خرید موجب افزایش بهای ارز و گرفتار شدن در پیچ تلاطمات ارزی می شود. به این ترتیب هر روز شاهد بالا رفتن قیمت دلار خواهیم بود؛ چرا که تقاضا بالاست و بازار کشش افزایش قیمت را دارد. تا زمانی که وضع چنین باشد و در بازار ارز تعادل میان عرضه و تقاضا وجود نداشته باشد، هم چنان نرخ ارز بالا خواهد بود و مردم به طور روزانه و یا حتی ساعتی شاهد بالا رفتن قیمت ها خواهند بود. این اتفاق، شوک سختی به قیمت ها در سایر بازارها نیز وارد می کند و موجب رشد تورم می شود. در چنین وضعیتی گرانی بر جامعه تحمیل می شود و مردم به شدت دچار مشکل می شوند و نمی توانند از عهده تأمین مایحتاج شان برآیند. سیاست های غلط در پیش گرفته شده طی یک سال اخیر، اقتصاد ایران را به جایی رسانده است که می توان گفت قیمت برخی کالاها نه تنها دو برابر بلکه چندین برابر رشد را تجربه کرده اند و این اتفاق به هیچ وجه مطابق با منطق اقتصادی نیست. بروز گرانی افسارگسیخته در شرایط کنونی، هیچ توجیهی ندارد و باید مسؤولان فکری به حال وضعیت بازار کنند. در واقع باید با تشدید نظارت ها و اقدام مجدانه در این زمینه دست سودجویان را کوتاه کنند.

اگر قرار باشد شاهد بالا رفتن نرخ دلار و به دنبال آن شاهد جهش یکباره در حوزه قیمت ها در سایر بازارها باشیم به تدریج در جایگاهی از نظر اقتصادی قرار می گیریم که در آن میزان تورم بسیار بالاتر از دستمزدها خواهد بود و در چنین شرایطی فقر گسترده کشور را فرا می گیرد.

 

* با این وجود می توان گفت یکی از دلایل اصلی گرانی ها طی سال های اخیر نوسانات ارزی است؟

 

بله متأسفانه؛ چرا که تلاطمات بازار ارز در ایران همیشگی است و این اتفاق منجر به بالا رفتن هزینه ها در بخش تولید و صنعت می شود. نهایتا کالایی که در چنین شرایطی تولید می شود گران تر از حد معمول خواهد بود و اگر تولید کنندگان با همان قیمت سابق بخواهند اقدام به عرضه محصولات شان در بازار کنند قطعاً دچار ورشکستگی و روند رو به اضمحلال بنگاه های اقتصادی می شویم. برای حفظ ارزش پول ملی مان باید به دفاع از آن در برابر دلار بپردازیم و اجازه ندهیم معیشت مردم بیش از این آسیب ببیند. هر چه ارزش دلار بالاتر رود قدرت پول ملی ایران افت خواهد کرد و نهایتا به جایی می رسیم که افراد قدرت خرید ساده ترین امور را نیز نخواهند داشت. کشور امروز به شدت نیازمند آرامش اقتصادی است؛ چرا که معیشت مردم شوخی نیست و غفلت از این امر تا کنون اتفاقات تلخی را رقم زده است. از این رو انتظار می رود که هر چه سریع تر اقداماتی در راستای تأمین ارز مورد نیاز  واردکنندگان صورت گیرد و بساط نوسانات ارزی که عامل اصلی جهش قیمت ها در ایران است برچیده شود.