کد خبر : 251005 تاریخ : ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۶ مرداد - 15:04
سرطان خون حاد؛ نتیجه بیش فعالی آنزیم های پروتئینی منبع: مدیکال اکسپرس / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- "تیروزین کینازها" آنزیم های پروتئینی هستند که عملکردهای زیادی درون سلول ها از جمله سیگنالینگ سلولی، رشد و تقسیم دارند. بعضی اوقات این آنزیم ها می توانند بیش فعال می شوند که به سلول های سرطانی کمک می کند تا زنده بمانند و تکثیر شوند. مهار کننده تیروزین کیناز (TKI) دارویی است که به برخی از بیماران لوسمی حاد (سرطان خون) داده می شود تا جلوی اقدامات تیروزین کینازهای بیش فعال را بگیرد که هدف نهایی آن متوقف یا کاهش رشد سلول های سرطانی است.

تحقیقات پژوهشگران مؤسسه سرطان هانتسمن (HCI) نشان داد که عوامل تولید شده توسط سلول های پشتیبان مغز استخوان به سلول های لوسمی اجازه دادند تا از درمان با (quizartinib) نوعی (TKI) زنده بمانند. هنگامی که کویزارتینیب با (TKI) دیگری به نام  (dasatinib)  ترکیب شد مسیرهای بقاء خاموش و منجر به مرگ سلول های لوسمی مؤثرتر شد. پاتل و همكاران معتقدند كه اين مطالعه به تشريح يك روش درماني بالقوه جديد در بيماران مبتلا به سرطان خون حاد كه جهش در ژنی به نام (FLT3) دارند، كمك مي كند.

 (AML)نوعی سرطان خون است که بر گلبول های سفید بدن تأثیر می گذارد. حدود 30 درصد از کل بیماران بيماران مبتلا به سرطان خون حاد دارای جهش در "تیروزین کیناز" به نام (FLT3) هستند. این پروتئین روی سطح سلول های خونی قرار گرفته و به یک مولکول خاص به نام (FL) در خارج از سلول متصل می شود. به طور معمول، اتصال (FL) گیرنده (FLT3) را فعال می کند و باعث رشد سلول می شود. با این حال، هنگامی که جهش در سیگنال های رشد (FLT3) رخ می دهد، حتی هنگامی که (FL) وجود ندارد، به سلول های لوسمی فرستاده می شود.

بيماران مبتلا به سرطان خون حاد در ابتدا به (Quizartinib) پاسخ می دهند، اما معمولاً بیماری آن ها اندکی پس از درمان برمی گردد. در این خصوص "پاتل" گفت: تعجب آور است كه چگونه مهار كننده های مولكول های كوچك مراقبت های سرطان را برای بسیاری از بیماران لوسمی تغییر داده اند. با این حال، واقعیت ترسناک این است که حتی داروهای جدید و هیجان انگیز اغلب فقط برای کنترل سرطان خون برای مدت زمان معینی کار می کنند تا بیمار مقاومت داروئی را تجربه کند و عود کند.

با استفاده از نمونه های خون و مغز اهدا شده توسط بیماران مبتلا به سرطان خون حاد در (HCI) پاتل دریافت که فاکتورهای تولید شده توسط سلول های پشتیبانی مغز استخوان توسط سلول های لوسمی گرفته می شوند و مسیرهای بقا را فعال می کنند که باعث از بین رفتن سلول های لوسمی توسط (Quizartinib) می شوند. یکی از مسیرهای سیگنالینگ فعال شده در سلول های لوسمی مسیر (STAT5) بود. پاتل همچنین دریافت که این فاکتورهای مغز استخوان باعث افزایش سرعت تولید انرژی در سلول های لوسمی شده و بقای سلول های سرطانی را امکان پذیر می سازد. در اين مطالعه آزمايشگاهي سلول هاي لوسمي با تركيب "كويزارتينيب" و "دزاتينيب" بر اثرات محافظتي سلول هاي پشتيباني مغز استخوان غلبه كرد و سلول هاي لوسمي را كاملاً مؤثر از تنها  (Quizartinib)كشت.

پاتل قصد دارد از این یافته ها برای پشتیبانی از مطالعات بعدی مقاومت در برابر نوع دیگری از سرطان خون به نام لوسمی میلوومونوسیتی مزمن استفاده کند. در مجموع بینش های حاصل از این مطالعات برای توسعه آزمایشات بالینی به منظور بهبود گزینه های درمانی برای بیماران لوسمی استفاده می شود.

 

پنج شنبه ۶ آگوست ۲۰۲۰

(برابر با ۱۶ مرداد ۱۳۹۹)