کد خبر : 251006 تاریخ : ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۶ مرداد - 19:25
مالاریا درمان شدنی است منبع: مدیکال اکسپرس / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- یک مطالعه توسط محققان دانشگاه ملی استرالیا (ANU) انجام شد که می تواند به درمان های جدیدی برای مقابله با مالاریا مقاوم در برابر دارو و همچنین تقویت داروهای موجود منجر شود.

مالاریا توسط پلاسمودیومparazites  ایجاد می شود که از طریق نیش پشه های آلوده به مردم پخش می شود.

دکتر "روونا مارتین" گفت: تکامل مستمر انگل های مقاوم به داروهای موجود، تهدید قابل توجهی برای کنترل و از بین بردن مالاریاست.

تیم دکتر مارتین به بررسیPfCRT  پروتئینی که در مقاومت چند دارو در انگل مالاریا محوری است و همچنین خود هدف دارویی امیدوارکننده است، پرداختند.

وی افزود: 20 سال است که محققان در سراسر جهان تلاش می کنند عملکرد PfCRT  را درک کنند و دریابند که چرا برای بقای انگل ضروری است.

برای شناسایی اهداف دارویی جدید برای مالاریا و همچنین کسب اطلاعات بیشتر در مورد زیست شناسی انگل و پروتئین های مسئول مقاومت در برابر داروهای خاص ، یک نیاز واقعی وجود دارد.

تحقیقات نشان می دهد که PfCRT می تواند توسط داروها مهار شود و نشان می دهد عملکرد طبیعی آن یک هدف "مواد مخدر" است و همچنین راه را برای طراحی روش های جدید درمانی هموار می کند.

دکتر مارتین گفت: دانستن نحوه عملکرد PfCRT به تولید داروهای مسدود کننده آن کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: علاوه بر كشت انگل صریح، این داروها می توانند در درمان های ترکیبی نیز مورد استفاده قرار گیرند تا مقاومت چند داروئی ناشی از PfCRT را خنثی كنند و از این طریق فعالیت داروهای موجود را بازیابی كنند.

روشهایی که انگل را به روش های مختلفی هدف قرار می دهد، برای مبارزه با مالاریا مقاوم به چند دارو مهم است.

ما اکنون نیز در شرایطی هستیم که بتوانیم علل و محدودیت هایی را که نشان دهنده تکامل PfCRT در نقاط مختلف جهان است که نگران کننده آن باشد.

 

پنج شنبه ۶ آگوست ۲۰۲۰

(برابر با ۱۶ مرداد ۱۳۹۹)