کد خبر : 251023 تاریخ : ۱۳۹۹ شنبه ۱۸ مرداد - 19:59
تأثیر نرخ ارز بر اقتصاد بیش از عملکرد مسؤولان است میثم رادپور / کارشناس بازار ارز

نوآوران آنلاین- یکی از مهم ترین بازارهایی که به جرأت می توان گفت تا حد زیادی در قیمتگذاری های داخلی کشور ما دخیل است، بازار ارز است.

تمامی فعالیت های فعالان این حوزه و نحوه عملکرد مدیران بانک مرکزی در این راستا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

تا جایی که می توان گفت یکی از علل اصلی وجود شرایط ناپایدار و مشوش در بازار ارز ناشی از عدم اقدام به موقع و مدبرانه بانک مرکزی است.

یکی از دلایلی اصلی التهابات بازارهای اقتصادی در ایران را می توان در نبود ثبات در حوزه ارز دانست که نهایتاً وضعیت ملتهب و نگران کننده ای را در اقتصاد رقم زد. در سال 97 یکی از بدترین وضعیت های اقتصادی به دنبال تلاطمات ارزی صورت گرفت. بروز چنین نوسانی غیر قابل تصور بود، اما نهایتاً محقق شد و اقتصاد را در شرایطی قرار داد که چاره ای جز گرانی باقی نماند.

در آن زماند همه کالاها رشد چندین برابری قیمت را یافتند و هیچ مسؤولی قادر به کنترل وضعیت قیمت ها نشد.

چرا که میزان تأثیر نرخ ارز بر اقتصاد ایران بیش از عملکرد مسؤولان و سیاست های آن هاست.

متأسفانه تلاش ها برای رفع مشکلات اقتصادی ناشی از گرانی ارز در ایران پاسخگو نبوده است و همین طور هر سال شاهد رشد نرخ ارز و بروز مشکلاتی در زمینه تورم در کشور هستیم.

متأسفانه نرخ ارز ترمز ندارد و همین امر موجب شده تا گرانی بی حد و حصری بر اقتصاد تحمیل شود و مردم در این میان زیان ببینند.

رشد قیمت ها به شدت بر معیشت مردم تأثیر می گذارد و می توان گفت اولین تأثیر اصلی آن بر رفاه مردم خواهد بود. به اعتقاد من باید سازوکاری جهت ساماندهی زیرساخت های اقتصادی اتخاذ شود تا مسیر کاهش ارزش پول ملی متوقف شود و ریال قدرت خود را بازیابد.

با توجه به این که افت ارزش ریال به نفع هیچ کسی نیست بهتر است که مسؤولان اقدامات درخور توجه و عملیاتی در زمینه کنترل نرخ ارز انجام دهند تا خروج از این بحران تسهیل شود.

هر چه میزان ارزش ریال افت یابد طبیعی است که مردم قشر متوسط و ضعیف که قادر به تأمین نیازهای شان نخواهند بود بیشتر زیان خواهند دید.