کد خبر : 251080 تاریخ : ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۰ مرداد - 02:46
احساس سرگیجه هنگام ایستادن نشانه زوال عقل است منبع: مدیکال اکسپرس / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- براساس مطالعه جدیدی که در مجله پزشکی آکادمی عصب شناسی آمریکایی منتشر شده ممکن است برخی از افرادی که هنگام ایستادن احساس سرگیجه می کنند، دچار زوال عقل شده باشند یا این که در معرض خطر ابتلاء به آن باشند. این وضعیت که تحت عنوان فشار خون "ارتوستاتیک" نامیده می شود در شرایطی اتفاق می افتد که افراد هنگام ایستادن دچار افت ناگهانی فشار خون شوند.

"سیستولیک" اولین یا بالاترین عدد در فشارخون است و فشار خون "سیستولیک ارتوستاتیک" بعد از بلند شدن از زمین ایجاد می شود.

"لور روش" در این خصوص گفت: فشار خون افراد هنگام تغییر حالت از نشسته به ایستاده باید کنترل شود و این امکان وجود دارد که کنترل این افت فشار خون می تواند یک روش امیدوار کننده برای کمک به حفظ تفکر و مهارت های حافظه افراد در سن بالا باشد.

این مطالعه بر روی 2 هزار و 131 نفر صورت گرفت که میانگین سنی آن ها 73 سال بود و هنگام بررسی آن ها، زوال عقل نداشتند که بررسی فشار خون آن ها یک بار در ابتدای پژوهش و سپس سه و پنج سال بعد مجدد انجام و مشخص شد که از این میان 15 درصد دچار فشار خون بالاي عضلاني، 9 درصد دچار افت فشار خون سيستوليك سيستولي و 6 درصد دچار افت فشارخون "ارتاستاتيك دياستوليك" بودند.

طی 12 سالی که این پژوهش انجام شد، شرکت کنندگانی مورد ارزیابی قرار گرفتند که آیا دچار زوال عقل هستند یا خیر که مشخص شد از میان 462 نفر 22 درصدشان مبتلا به این بیماری بودند.

افراد مبتلا به فشار خون بالای "ارتوستاتیک سیستولیک" تقریباً 40 درصد بیشتر از افرادی که این بیماری را نداشتند دچار زوال عقل می شوند.

البته این مطالعه دارای خطاهایی نیز می باشد؛ چراکه بر اساس مشاهده است و بر پایه روابط علت و معلولی نیست و تنها ارتباط بین قرائت فشار خون و ایجاد زوال عقل را نشان می دهد. محدودیت دیگر این مطالعه این بود که تشخیص زوال عقل بدون تمایز بین بیماری آلزایمر و دمانس عروقی انجام شده است.

 

دوشنبه ۱۰ آگوست ۲۰۲۰

(برابر با ۲۰ مرداد ۱۳۹۹)