کد خبر : 251593 تاریخ : ۱۳۹۹ جمعه ۷ شهريور - 19:14
باکتری هایی که باعث پوسیدگی دندان می شوند منبع: مدیکال اکسپرس / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- بدن انسان محل زندگی تریلیون ها میکروب است. این اکوسیستم در اکثر اوقات با عملکرد طبیعی خود، سلامت ما را تنظیم می کند، اما مانند محیط جهان به طور کلی این اکوسیستم بدن ظریف است و هرگونه تغییر در ترکیبات جامعه میکروبی که به آن "میکروبیوم" نیز می گویند، می تواند باعث عدم تعادل کلی در عملکرد جمعی آن ها و در نتیجه بیماری شود.

در حال حاضر پیشرفت های بسیاری در این زمینه به نام توالی DNA صورت گرفته است که امکان شناسایی بسیار دقیق اعضای این جامعه میکروبی را فراهم می کند و بدین ترتیب بینش هایی در مورد ترکیب جامعه میکروبی مشاهده می شود.

برای چندین بیماری، دانستن این که میکروب ها به طور انبوه، بافت مورد نظر را جمع می کنند یا در طی بیماری از آن غایب می شوند می توانند به توسعه درمان های مؤثر کمک کنند.

این مورد در مورد پوسیدگی دندان وجود دارد، نوعی پوسیدگی دندان است که در آن باکتری های تولید کننده اسید در لایه خارج دندان ها از بین می روند و باعث ایجاد حفره می شوند.

نوعی باکتری به نام "موتانس استرپتوکوکی" متداول ترین میکروب ها در پوسیدگی دندان است. افزایش آن ها باعث پوسیدگی دندان می شود، اما آیا میکروب های دیگر نیز می توانند مسؤول باشند؟

در ژاپن تعداد بزرگسالان جوانی که دچار پوسیدگی دندان هستند در حال افزایش است.

با تحریک این افزایش و این ادبیات ناکافی، تیمی از محققان ژاپن به سرپرستی دکتر "اوچیدا فوکوهارا" از دانشگاه اوکایاما خواستار داوطلبان دانشجویی ژاپنی برای معاینات شفاهی در مرکز خدمات درمانی دانشگاه اوکایاما شدند.

دانش آموزان در آغاز مطالعه و در طی پیگیری پس از سه سال به یک نظرسنجی در مورد سلامت دندان خود پاسخ دادند. محققان می گویند دانش آموزان بعد از این مدت پوسیدگی دندان را به میزان قابل توجهی افزایش داده اند.

محققان در طول تحقیق، دانش آموزان را گروه بندی کردند.

سپس نمونه های بزاق دانش آموزان منتخب که به طور تصادفی از این گروه ها جمع آوری شدند را از طریق تعیین توالی DNA نسل بعدی برای به دست آوردن پروفایل میکروبی تجزیه و تحلیل کردند.

مشخص شد که تنوع میکروبی خوراکی بسیار مشابهی در هر دو گروه وجود داشته است، اما در گروه A وفور خانواده های باکتریایی Prevotellaceae و Veillonellaceae و جنس Alloprevotella و Dialister بیشتر از گروه های گروه B بودند.

این دو خانواده از گونه هایی تشکیل شده اند که اسید نیز تولید می کنند.

این یافته نشان می دهد فرصت های پیشگیری جدید برای پوسیدگی دندان است که تمرکز بر نگه داشتن جمعیت "استرپتوکوک موتان ها" را بررسی نمی کند.

جالب توجه است كه هر دو گروه از نظر "استرپتوكوكان" جهش یافته كم بودند. آیا باید تمرکز تحقیقات بر روی چه عواملی باعث تغییر پوسیدگی دندان شود؟

نتایج حیرت انگیز این مطالعه که در ژورنال بین المللی تحقیقات زیست محیطی و بهداشت عمومی منتشر شده است بر ضرورت به روز کردن دانش فعلی در مورد جامعه میکروبی دهان و نقش آن در پیشرفت پوسیدگی دندان تأکید می کند، اما دکتر "اوچیدا" محدودیت هایی را در کاربرد مطالعه برجسته می کند و توصیه می کند که این یافته ها را با یک نمک نمک بخورید.

او می گوید: از جمله چیزهای دیگر همه شرکت کنندگان ما از دانشگاه اوکایاما بودند، بنابراین نتایج ما ممکن است برای جمعیت گسترده تر قابل تعمیم نباشد.

با این وجود "دکتر اوچیدا" امیدوار است تلاش هایی برای کاهش بیماری های دهان صورت گیرد. ما معتقدیم که نتایج این مطالعه جدید به ما در توسعه راهکارهای جدید برای جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند و دانش آموزان ما به زندگی بیشتری خواهند رسید.

 

جمعه ۲۸ آگوست ۲۰۲۰

(برابر با ۷ شهریور ۱۳۹۹)