کد خبر : 251770 تاریخ : ۱۳۹۹ شنبه ۱۵ شهريور - 18:47
حفظ ارزش پول ملی با حرکت به سمت رشد و توسعه مجیدرضا حریری / رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین

نوآوران آنلاین- کم تر کسی است که این روزها اذعان به کاهش ارزش پول ملی کشورمان نداشته باشد. در شرایط کنونی اقتصاد داخلی ایران از وجود مشکلات زیاد رنج می برد و یکی از مهم ترین آن ها کاهش ارزش پول ملی است.

متأسفانه پول ملی ما نمی تواند متناسب با تغییرات قیمتی ارزهای جهانی که مبنای معاملات تجاری بین المللی هستند رشد کند و نهایتاً در وضعیتی که دلار قیمت اش سر به فلک می کشد، شاهد کاهش ارزش پول ملی مان خواهیم بود.

با توجه به این که نیاز به ارز در اقتصاد ما بسیار بالاست، هر گونه نوسان در این بازار نیز بر کل اقتصاد کشور تأثیر خواهد گذاشت. به همین دلیل است که همواره پس از تلاطمات ارزی شاهد جهش قیمت ها در بازار خودرو، مسکن و ... هستیم.

مسؤولان کشورمان همواره بر حفظ ارزش پول ملی به عنوان فاکتوری مهم تأکید داشته اند، اما در عمل شاهد هیچ گونه اقدامی در این راستا نبوده ایم و یا حداقل باید گفت اقدام مناسبی در این زمینه صورت نگرفته که نتایج درخور توجه و مناسبی به دنبال نداشته است.

تأکید بر حفظ ارزش پول ملی به تنهایی کافی نیست و باید سیاست هایی در این زمینه اتخاذ و برای اجرا به همه بخش های مربوطه ابلاغ شود.

تا زمانی که پول ملی ما دارای ارزش کمی است نمی توان امید به ایجاد  ثبات و آرامش اقتصادی داشت. 

یکی از راه های حفظ ارزش پول ملی، تقویت نظارت ها در بازارهای مختلف است تا به این ترتیب دلالان نتوانند به طور سلیقه ای اقدامی در جهت افزایش قیمت ها کنند. بالا بودن تورم خود عاملی برای کاهش قدرت خرید مردم است و باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد و رفع شود.

اگر به طور جدی قصد داریم به حفظ ارزش پول کمک کنیم باید رشد و توسعه اقتصادی را در دستور کار قرار دهیم. اقتصادی که در رکود به سر می برد پس از مدتی ارزش پول اش کاهش می یابد، اما اقتصاد رو رشد که در حال حرکت به جلوست و توقف ندارد با این مشکل مواجه نمی شود.

در مجموع اگر بخواهیم به دنبال راهی برای حفظ ارزش پول ملی باشیم باید اقتصاد را تقویت کنیم که در این زمینه مسؤولان رسالت های مهمی بر عهده دارند.